lördag 22 november 2014

Nalle

 
Min fina 27-åriga häst Nalle, som jag haft i 18 år, skadade sig illa för ett tag sen. En stor skinnflik, ca 1 dm, hängde löst från frambenet. Såret var ju alltså inte djupt, men stort. Vi ansåg att det var för sent att sy, la omslag och gav Finadyne men ringde veterinären för säkerhetsskull.
Dagen efter kom veterinären ut, hummade lite, la omslag med honung och alger och trodde att skinnfliken skulle växa fast. Om så inte var fallet skulle vi ringa igen. Ca en vecka senare kände jag mig ganska skeptisk och ringde veterinären igen. En annan veterinär kom ut då hon som var sist var ledig. Denna veterinär gav lugnande, rakade området runt såret och gjorde sen likadant som den förra, la omslag med honung och alger. (Räkning totalt än så länge: 3600:-)
 
Peter och jag fortsätter med samma sak, tvättar med vatten och koksaltlösning enligt order, omslag med honung och alger. Och nu, två veckor senare ser det väl ändå rätt ok ut. Skinnfliken har nog vuxit fast tror vi och Nalle är inte halt men såklart öm vid såret. (Halt har han inte varit nån gång under denna skadan)
 
Jag har inte tagit nån bild för jag tycker det är för läbbigt :-/ Men jag lovar att ni ska få se bild på Nalles coola ärr. :-) Nalle är världens snällaste och accepterar lugnt och stilla bandagebyten. Finadyne tänker han dock INTE äta, hur mycket jag än mutar honom! Som tur var skulle han bara ha det i tre dagar. Godis går dock väldigt bra, så han tar gärna emot era kondoleanser i form av morötter, äpplen och knäckebröd...

2 kommentarer:

Alias sa...

Vad heter Nalle egentligen???

Helena sa...

Han heter Final Show, e. Shatter Way u. Segertorps Helle :-)
Vem är du som undrar?