söndag 30 december 2012

Böcker 2012

Under 2012 har jag tydligen läst 66 böcker. Det är i alla fall så många som jag kommit ihåg att skriva upp. Några hade jag läst nån gång innan (jo, jag läser gärna om böcker), men de flesta var helt nya. Jag tänker såklart inte ge er nån fullständig redogörelse för alla 66, men några är dock värda att nämna:

....

Jaha, här blev det en liten tankepaus. Det visar sig att det inte var självklart vilka jag ville berätta om. Jag försöker igen:

Brobyggarna - Dandy - Jan Guillou

Min sambo köpte dessa böcker, läste, sa åt mig att jag borde läsa. Var mkt tveksam. Är ej förtjust i Mr Guillou. Men tog mig ändå an eländena. Som visade sig inte alls var eländen. Dom var JÄTTEbra. Väldigt olikt det jag läst av Guillou tidigare - och ofantligt mycket bättre. Väntar spänt på del tre.

En välsignelse - Toni Morrisson

Toni Morrisson har fått nobelpriset i litteratur en gång i tiden. Läs denna och ni förstår varför. Det gjorde i alla fall jag.

Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates

Oj. Även denna var mkt bättre än väntat. Jag har läst flera böcker av Oates tidigare men av någon anledning så var förväntningarna på denna tegelsten låga. Ibland är det najs att ha fel.

Resa genom ensamheten - Plura Jonsson

Utan att avslöja så mkt om handlingen kan jag väl säga att denna man - han har knarkat. Mycket. Boken irriterade mig lite, kanske p.g.a. av allt knark (jag är emot knark alltså), men kanske p.g.a. nåt annat. Kunde inte sätta fingret på vad det var men... Läsvärd skulle jag absolut vilja kalla den.

Tystnad i oktober - Jens Christian Grondahl

Den här läste jag när vi var på semester. Det är en enda lång monolog. :-)

Orkar ni några till?

Strax efter solnedgången - Stephen King

Ingen lista är komplett utan King. Detta är en novellsamling. Läbbig. Underbar.

Sagan om Belgarion/ Mallorea - David Eddings

Trots namnet inte en saga, direkt. En fantastisk fantasyserie som omfattar 15 böcker. Jag har alla, såklart.

En lögn att lita på - Elisabeth George

Den senaste i Lynley-serien. Lynley, min gamle kompis. Havers, min gamla kompis. Läs, om du inte redan gjort det.

Vill ni veta mer? Vill ni låna? Det kostar :-) (Nejdå, såklart inte. Let me know bara)

1 kommentar:

Fredrik sa...


Det låter som en del intressanta böcker där. Tack för tipsen, även om det inte känns som att jag kommer att ha tid att läsa något av det på ett tag... Ett par av dem har jag tänkt ge mig på tidigare också, men vi får se när det blir :)