lördag 1 december 2012

Lösgjordhet

Jag tycker att Saffe är hyfsat lösgjord. Han är mjuk och smidig, ganska liksidig (och framförallt sagolik men nu var det ju inte det vi skulle prata om förstås). Han/ vi har problem med takten och det jobbar vi på, men lösgjord - jodå.

Jag rider ganska mycket på Saffe och försöker att hålla träningen mångsidig. "Hur då?" undrar Du nu, eftersom Du som trogen läsare av denna blogg vet att jag mest rider ut. Jo men tänk efter lite: kan det bli mer omväxlande än så?

* Olika underlag
* Backträning uppför/ nerför
* Psykträning, man vet aldrig vad som dyker upp (broar etc)
* Hoppning, vid terränghoppning får du bjudning som ingen annanstans!
* Längdträning
* Intervaller, fartlek, tempoträning
* "Off road" (rida bredvid stigen) gör att hästen måste lyfta alla fyra ben och få igång bakbensaktiviteten samt lydnad
* Med Mera...


Men tillbaka till lösgjordheten då, hur "tränar" jag det?

Jo, jag rider mycket off road, i princip lite i varje pass. Jag hoppar nästan alltid något språng varje pass (utom när det är mörkt) Sen "checkar" jag alltid vissa saker varje gång jag rider, oavsett om det är en skritt-tur på lång tygel eller ett intensivt konditionspass eller en långtur eller...

* Förhållande och framåtdrivande hjälper
* Ställning åt båda hållen
* Sidförande åt båda hållen

Är det något som inte "går igenom" jobbar jag med det, antingen direkt om möjlighet finns, annars nästa pass. Funkar kanske inte för alla, men det funkar för mig och min häst. Tror inte att vi är nåt "ridhusekipage" som skall sitta och mala för mycket. Vi skulle nog båda dö av tristess... ;-)


Inga kommentarer: