fredag 15 maj 2015

Ryttarens sits

Förra tisdagen var jag på sitsföreläsning på Suderbys Gård och Ridskola i Sjonhem. Det var Mari Zetterqvist Blokhuis som var där och höll föreläsning och clinic. Hon har bland annat skrivit boken "Sitsskolan" och jobbar som lärare på Strömsholm.
 
Hon visade balansövningar och styrkeövningar och uppvärmningsövningar och stretchövningar. Hon betonade vikten av att ha en god sits och en god balans för att kunna rida hästen på bästa sätt.
 
 
Jag tänker ganska mycket på detta. Försöker tänka på min sits när jag rider, som alla andra antar jag. Jag är sämre på att stretcha efter ridning tyvärr, och på att värma upp mig själv innan ridning. Jag är noga med att hästen blir framriden och avskrittad och stretchad och masserad och genomgången av naprapat med jämna mellanrum, men jag glömmer mig själv i detta. 
 
Föreläsningen fick mig att vakna till. Hur ska min häst kunna arbeta rätt och bra om h*n har en osmidig tjockis på ryggen som har dålig balans och dålig hållning och dålig följsamhet? Bättring pågår....

Inga kommentarer: