onsdag 4 juli 2012

Almedalsvecka



Jag tror faktiskt inte att det finns någon som har missat att det är den årliga Alemdalsveckan just nu. Det blir större och större för varje år, och är ganska kul i lagom dos. Om inte annat så är det PR och pengar för Gotland.

Peter och jag var inne och strosade runt lite idag. (Jodå, några kändisar såg vi, vänta lite så skall jag name-droppa om en stund) Det som slog mig var att största delen av de "aktiva", d.v.s. inte såna som jag som är där för att titta på folk och få gratis-saker, tar sin egen betydelse på väldigt stort allvar. Ganska imponerade av sig själva, helt enkelt. Jag tycker att det är sunt att vara stolt över sitt arbete och sitt företag, men...

När vi satt och åt en sen lunch på restaurang Joda nere på hamnen råkade jag höra (jo, "råkade" är rätt ord, jag tjuvlyssnade inte. Jag tjuvlyssnar inte på puckon - det är bara slöseri med tid) ett uttalande som faktiskt fick mig att sätta i halsen på riktigt. Lyssna nu riktigt noga:
"- Jag tycker att man borde införa förskoleplikt från tre års ålder"

Helt odiskret var jag tvungen att vända mig om och se om denna person faktiskt fanns på riktigt, och jadå, det gjorde han. Han såg även att jag stirrade på honom med ytterst misstrogen min, för han mötte min blick och sa "ojdå", varpå han bytte samtalsämne. Kan jag hoppas att han bytte för gott?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utlovad name-dropping:
* Lennart Ekdahl
* Carl Bildt
* Hon nyhetsankaret vad hon nu heter (Ulrika Nilsson, fick Googla)
* Anders Pihlblad
* Gudrun Schyman
* Claes Elfsberg
* Nyamko Sabuni (egentligen borde hon inte ens omnämnas för jag gillar inte henne, men låt gå)


Ingen speciell, med andra ord ;-)

1 kommentar:

Åsa Ahlgren sa...

Vi hem 2 tjejer från Gotland som hade med sig varsin påse med gratis saker. Mycket var det.

Läste jag rätt förskoleplikt? Från 3 års ålder??

Menade han att alla som var över 3 år var tvungna att gå på förskola?

tyvärr är det väl så att dom flesta 3 åringarna har varit på förskolan i ca 2 år....

Det är väl bättre att dom inför att inga barn UNDER 3 år för vara på förskolan.