lördag 5 juli 2014

Almedalsveckan

Det är nu Almedalsvecka på Gotland. Det är hysteriskt på många plan. Men det är också superkul! Jag tycker om att gå omkring, få informationsfoldrar (jag läser faktiskt de allra flesta), prata med folk, få ta del av deras brinnande intresse och engagemang.

Jag pratade länge med LRF. (Lantbrukarnas riksförbund) Vi diskuterade ekologiskt vs. närodlat, dyrt vs. billigt... De hade en slogan på sitt tält "Att äta billigt kan stå oss dyrt". Jag försöker att mer och mer handla eko, men står det mellan närodlat och eko så blir det närodlat. (LRF håller med mig om detta) Närodlat eko står såklart högst på listan men det är inte alltid så lätt... Vi köper bara svenskt kött trots att det är dyrare. LRF bjöd på mjölk och mjölkdrink och kanelbulle. Jag laddade hem appen "En bonde på köpet" (Gör det!) som hjälper en att hitta livsmedel med svenska råvaror i butikerna. Leverpastej som är förpackad i Sverige kan ha råvaror från Danmark, t.ex. Det är inte alltid så lätt att hitta ursprungsland på förpackningarna... De visade mig vilka märken man kan lita på (Svenskt kött, KRAV, Svanen t.ex.) och gav mig en komposterbar disktrasa :-)




Jag pratade en stund med HRF (Hörselskadades Riksförbund). Vi pratade om teckenspråk i förskolan och värdet av tecken som stöd även för hörande barn. Vi pratade god ljudmiljö och arbetsgivarens ansvar för de anställdas hörsel-hälsa. Det finns så mycket att vinna på en god ljudmiljö, något som jag tycker vi är ganska bra på på min arbetsplats.

Jag pratade också med speciella.com och barnibehov.se. Om barn som behöver assistent/ resurs, om huvudmannens ansvar att ge alla barn en god förskole- och skoltid. Om att det inte finns någon lag som säger att ett barn måste ha en diagnos för att få assistent men att det ofta är så det ser ut i verkligheten. Barn i behov av särskilt stöd måste få det tidigt, inte bara för sin egen skull, utan för hela barngruppens skull...

Förutom detta så tittade jag litegrann på ankan som ruvar i en blomplantering på Donners plats, lyssnade lite när Aftonbladet intervjuade Jimmie Åkesson (Skrämmande. På riktigt skrämmande - på flera plan!), undvek vagnen som det stod "VAGINAKONST" på (Oavsett vad det är så är jag inte intresserad), pratade en stund med Biodlarna (vill bli! Eller rättare sagt - vill att Peter blir :-) ) pratade med samerna som vill rädda den svenska fjällvärlden (vill jag också), fick kaffe med soyamjölk av Nordea... och lite till! Nästa år ska jag planera min ledighet bättre och planera in ett par seminarier, det finns många bra vill jag lova!



Men sist av allt vill jag ställa en fråga. VARFÖR i HELA H-VETE tar man med sig HUNDEN på Almedalsveckan!?! Den ser inget, förstår inget, blir knuffad på, trampad på men får inte försvara sig för gör den det är den LIVSFARLIG och skall avlivas. Nej för fan säger jag, lämna hunden hemma, där har den det så mycket bättre! (INTE i bilen!)

Inga kommentarer: