torsdag 31 juli 2014

Mina tankar om träning


Hästar har många användningsområden. Tävling i olika ridsportgrenar, trav, hobbyridning, skogsbruk... Oavsett vilket användningsområde en häst har så tror jag att mångsidig träning är det bästa.

 
Man kanske inte behöver göra allt med sin häst, är den t.ex. inte inkörd och man inte själv är så förtjust i att köra häst - tja, no big deal, eller hur? Men jag anser att man är skyldig sin häst att variera träningen så mycket man kan, och då inte bara inom ridbanans staket/ ridhusets väggar. Man kan dessutom träna samma sak på flera olika sätt. Om bara viljan finns...
Vissa saker tycker jag ska ingå i alla hästars liv. (Ja, jag hårddrar det lite. Såklart finns undantag).
* Konditionsträning. Detta tycker jag görs bäst i skog och mark. Skritt, trav och galopp. "Vanliga" uteritter varvat med intervaller och långa pass. Tycker man att det är läskigt att rida ut får man be om hjälp med detta. Kanske någon kan cykla med? Ett alternativ kan vara att promenera med sin häst i skogen - då får man dessutom själv motion - men det blir lite begränsande tempomässigt. Jag tycker också att man skall försöka rida på olika underlag, skogstig, grusväg, asfalt... Förutom konditionsaspekten så är ridning i skog och mark skönt för både kropp och själ för både dig och din häst.

* Styrketräning. I dressyr är det ju mycket styrka men jag tänker även på backträning, sand, vatten, snö. Detta brukar hästarna dessutom tycka är ganska roligt! Vatten kan ta ett tag att vänja sig vid i naturen, men man kan även åka till olika träningsanläggningar och låta hästen gå på skrittband i vatten (Detta brukar dock tyvärr vara ganska dyrt).

* Dressyr/ lösgörande arbete. Alla hästar behöver "komma igenom" med hela kroppen. Vi som ryttare behöver lära oss att rida så att vi hjälper hästen på bästa sätt att få upp ryggen och bära mer vikt på bakbenen. Förutom att detta är det bästa för hästen, du får en mer hållbar häst om den bär dig som ryttare (och sig själv) på bästa sätt. Jag tycker att det är bra att rida för instruktör med jämna mellanrum - detta är väl investerade pengar!

* Tömkörning/ longering. Lösgörande för hästen, variation, lydnad... Du får se hur din häst ser ut när den rör sig och hästen får jobba med sin egen kropp, utan någon på ryggen.

 
* Hoppning/ arbete med bommar/ löshoppning. Det finns ryttare som är verkligt rädda så fort ett hinder kommer upp på ridbanan. Så finns det ryttare som jag, som blir rädd när det kommer STORA hinder på ridbanan. Gillar man att hoppa högt så ska man absolut göra det ibland, gillar man att hoppa lågt (som jag) så är det toppen som gymnastik! De flesta hästar gillar att hoppa, även om en del kan vara osäkra i början. Är man osäker på hoppning själv kan det vara bra att börja väldigt lågt, alternativt be någon annan hoppa hästen de första gångerna. Det finns många bra gymnastikhoppningsövningar att använda sig av, men ta hjälp av instruktör, i alla fall till en början. Att hoppa hinder i terrängen brukar göra under med framåtbjudningen!


Arbete med bommar på marken är nästan mer en del i dressyrträningen än i hoppträningen enligt mig, det är lösgörande och allmänt gymnastiserande. Bommarna kan ligga direkt på marken eller vara upphöjda. Detta skärper hästens uppmärksamhet och den får lyfta ordentligt på hovarna.

Gillar man inte hoppning och/ eller bommar har vi alternativet löshoppning. De flesta hästar gillar det och det är roligt att se sin häst hoppa utan ryttare.
 
* "Off road". Kan väl kategoriseras in under både lösgörande arbete, styrketräning och uteritter. Off road är precis det - gå utanför vägen/ stigen. Väldigt lösgörande då hästen måste lyfta mer på sina hovar samt lyssna på ryttarens hjälper. Rids på kort tygel så du kan hjälpa din häst att hålla balansen, ta förhållningar och halvhalter om den blir för ivrig. Viktigt att ta det lugnt, lägg volter och rid slalom mellan träden. Jag brukar försöka få in lite off road på varje ridtur.

Det var lite om mina tankar kring hästens grundträning. Detta är något jag gärna diskuterar så har du åsikter - hör av dig! Jag vill gärna ta del av andras tankar och lära mig mer!

 

 

Inga kommentarer: