lördag 19 juli 2014

Ansvar

I ansvaret för en häst ingår så mycket. Fodring, motion, tillsyn, hovvård, rengöring... Själva ridningen är en ganska liten del av allt man gör för sin häst. Det mesta går av bara farten, jag är så inkörd på allt som skall/måste/bör göras att jag bara gör det. (Jag har dock haft egen häst i väldigt många år) Vissa saker tycker jag dock mindre om att göra. Inte för att det spelar nån roll, det måste som sagt göras ändå, men...
 
* Hämta hö/ halm - och det allra pestigaste- spån. Tråkigt, svettigt. Man vet dessutom att man snart måste göra det igen. Men härligt när förråden är påfyllda!
 
* Fixa staket. Tråkigt. Jag lyckas ALLTID få flisor från stolparna i händerna - även med handskar.
 
* Ta beslut om hästens liv eller död. Detta har jag inte gjort så många gånger, men usch och fy och fan i helvete vad det är jobbigt. Här är jag så glad att jag har Peter som kan stödja mig och hjälpa mig att välja rätt väg när beslutet måste tas.
 
 
Sen, såklart, finns det saker (förutom ridningen då) som jag gillar mer än andra!
 
* Rykta. Prima har helt enkelt bara fått lära sig att gilla detta - hon var inte så förtjust i början. (Nalle, Saffe och Parodie har inga invändningar)
 
* Räkna foderstater. Det är bara kul helt enkelt :-)
 
* Städa bland alla grejor. Varför är det roligare i stallet än inne?
 
Men som sagt, oavsett om det är roligt eller ej så måste allt göras. Allt. För det ansvaret tog jag på mig när jag skaffade häst. Varje dag. Så enkelt är det.
 
 

Inga kommentarer: