söndag 5 oktober 2008

Andra plats





Igår var det tävling - Tingstäderitten 50 km. Jävlar, vad jag red! Saffe var helt SAGOLIK! Vi kom tvåa på tiden 2.41.35, vilket gör en snitthastighet på 18,6 km i timmen. FATTAR ni hur snabbt det är?! Vi var snuskigt bra. Saffe var underbar, underbar, underbar och jag får nästan tårar i ögonen nu när jag skriver det här för han var så förbannat bäst. Jag manade inte på honom många gånger utan han gick helt av sig själv, gåvillig och med en sabla vinnarskalle. Det var en skimmel-arab som skenade om oss efter ca 1 km och sen vägrade Saffe släppa den, om det så var det sista han gjorde i livet. Den fan skulle INTE få springa ifrån saffe! Jag försökte dämpa tempot för första milen på under en halvtimme tyckte jag var lite väl häftigt. Saffe gick dock ej med på detta, han var i princip inte kontaktbar. När jag sa till honom på skarpen började han hoppa på stället sådär trevligt, så då släppte jag honom. Bättre att han får springa om han nu vill det, än att vi båda lägger en massa energi på att gräla.

Vi pulsade in på 40, 58 i paus och 56 i mål. Anmärkning på gallor i start och så på mage-tarmljud och ett litet sår i mål. Bara nollor i paus :-)
Vi kom in i mål som trea, men skimmelaraben hade kotat igenom sjukt mycket på båda bak så det blev blodspår efter honom när han gick (nästan), så han blev tyvärr inte godkänd. Jag tyckte så synd om hon som red (Och om hästen som hade ont, såklart) för jag visste ju så väl hur det känns... (Fast i det här fallet så syntes det ju faktiskt även för en okunnig).

Vi fick rosett och diplom och en massa priser - 2 12-pack ägg, 2 kepsar, 6 CocaCola-glas, en hink, 4 efterrättsskålar, en fotogenlampa och miljövänliga glasunderlägg. :-) Lite annorlunda priser men kul! För att inte tala om all ära och berömmelse.

När vi kom hem så packade vi ur, jag borstade Saffe och sen var det att göra stallet, duscha och laga mat, för min bror som varit i Taiwan i 13 månader kom hem i veckan och skulle komma på middag hos oss. Jag lagade mat (Svampgratinerad fläskfile´med couscous och så Gino till efterrätt) och så pratade vi en massa.
Jag fick lämna sällskapet en stund och gå ut och ta in hästarna och massera Saffe med liniment (helkropps) och linda och sätta på "värmeskydden" och pussa och krama.

Idag var Saffe lite tjock i benen när han gick ut, men jag var ute nyss och kollade igen och nu var han nästan som vanligt igen. Tror jag skall ta en promenad med honom senare. Han skall ju inte ridas på en 5-6 dar nu...

Peter är ute och klyver ved med vår nya vedklyv. jag skall nog gå ut i stallet och göra rent.

Imorgon åker Parodie iväg till Håkan och Linda där hon skall bo över vintern.

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till framgången!
Nu vet vi ju vilka två ekipage som är bäst,eller hur?
Mamma och Pappa