måndag 20 oktober 2008

Riktiga och oriktiga hästar

Idag har vi varit på föreläsning i stan hela dagen. Jag lärde mig många saker. Bland annat att det finns riktiga och oriktiga hästar. Mhm, så är det. Detta lärde jag mig dock inte under själva föreläsningen, nej denna matnyttiga lärdom kom oombedd till mig under lunchen.

Vi satt några stycken tillsammans och åt, varav jag får höra att den ena letar häst tillsammans med sin dotter.
"- Kan hon tänka sig en travare?" frågar jag "För isåfall vet jag några"
"- Nej hon vill ha en riktig häst".

På fullaste allvar! Jag tänkte dock låta detta passera och slätar över :
"- Ja, jag lägger inga värderingar i det. Vill man t.ex. tävla dressyr så är ju inte en travare så bra"
Människan jag talar med låter sig dock inte nöja, nejdå.
"- Ja dom kan ju inte hoppa heller"

Ungefär här brister det för mig. (Inombords. Jag behärskar mig riktigt bra om jag får säga det själv) Ok, fine. Jag fattar precis. Du vill inte ha en travare. Ser jag ut som att jag tänker tvinga dig?
Tilläggas bör att denna människa har sett EN (1) travare hoppa och han "kravlar sig bara över när det närmar sig 110 cm" Jamen givetvis är denna enda häst som hon har sett representativ för hela travarrasen!
Jag blir lätt rabiat och något onyanserad när jag skall lägga fram min syn på saken, det medger jag. För egentligen förstår jag inte varför jag skall förklara/försvara mig inför denna människa. Så jag är liksom arg på oss båda.

Iallafall. Jag förklarar att travare är avlade för trav. Har ofta en avslutad karriär som travare bakom sig. Halvblod som är avlade för dressyr eller hoppning har andra förutsättningar. Men för den skull är inte alla halvblod bra på att hoppa, just så som inte alla travare är bra på att trava. Ni förstår mitt resonemang? Till svar får jag:
"- Ja men han (den här enda travaren som hon har sett hoppa) är ju för lång innan hindret, han är ju inte samlad"

Här skulle jag vilja säga HUVUDET PÅ SPIKEN. Ett halvblod som inte är samlat innan hindret får oftast inte heller till ett perfekt språng. Till svar:
"- Men travare går ju inte att samla"

Här har jag lust att bara skratta människan rätt upp i ansiktet för nu börjar jag inse att jag kan ju faktiskt inte vara ARG på denna korkade människa. Hon förstår ju inte bättre! Ja, hjälp... Som avslutning: -"Det är ju inte så många travare som tävlar i höga klasser" (Nej men det är inte så många halvblod som springer in miljoner heller)

För att sammanfatta: Jag kräver inte att alla människor ska vilja ha en travare. Jag FÖRSTÅR att inte alla människor vill ha en travare. Men VARFÖR måste vi som har travare i så många fall försvara oss? Jag har gjort ett val, valet att ha en travare som ridhäst. Saffe är underbar. Det har krävt en hel del jobb och tid men jag är stolt över det jag har åstadkommit, delvis just för att han är travare.

Jag älskar hästar. Stora, små, tjocka, smala, renrasiga och korsningar, travare, araber, halvblod eller shettisar spelar ingen roll. Egentligen spelar inget av det här nån roll. Det viktiga är att hästen betyder något för den som har hand om den. Oavsett ras eller användningsområde. Så jag ska sluta försvara mig. Om jag älskar min häst så är det enda som över huvud taget har någon betydelse. Oavsett vad andra tycker. Oavsett om han kan hoppa eller ej. Och han är tamejfan mer riktig än många andra hästar jag träffat ;-)

.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Smart människa.. Borde inte travare som går som ridhästar kallas ridhästar i stället för travare?
Här är ett fint exempel på "ridtravare"! =) Josefina och malik!
http://www.pixbox.se/alb_show_id149494_page0.html

Anonym sa...

hej jag har sj en kallblodstravare som jag hoppar med. hur underbar som helst. men man kommer alltid træffa på mænniskor som ær lite før mer æn andra. ska bara ha fina saker. alla hæstar e lika fina och lika mkt værda enligt mig iaf. mvh mikael r

Anonym sa...

Man upphör aldrig att förvåna sig över sina medmänniskor. Många är ju så trångsynta att det är löjligt.
Det viktigaste är väl att individerna passar ihop.
Personligen förstår jag grundtanken vid mammans resonemang (curlingsyndrom). Men sen barkar det åt skogen. Ibland ska man vara tyst. Att hävda att travare varken kan dressyr eller hoppning trodde jag bara var en myt.
Det är ju som du säger, mycket jobb för att få till en del travare att bli en fantastisk ridhäst, och våra bortskämda, lata tonåringar är ju inte alltid beredda att jobba... vems fel är det...