fredag 13 april 2012

Tio i topp


Jag läser mycket Stephen King.

När jag läser om honom på Wikipedia så ser jag att jag läst 45 böcker av honom hittills. Plus någon till kanske, Wikipedia är kanske inte världens mest pålitliga källa. Iallafall. Jag gillar Stephen King. Hans romaner är... bra, liksom :-)

Nej men allvarligt, de som avfärdar honom som "skräck-författare - sånt läser inte jag för jag tycker inte om blod och sånt" vill jag hugga längs med fotknölarna (för jag gillar blod haha. Nej förlåt. Stryk det.) Jag tycker inte att man skall avfärda saker och uttala sig om sådant man inte vet nåt om.
Ja, SK skriver LÄBBIGT, men på ett helt underbart, overkligt sätt. Ingen bok är den andra lik även om han på ett fascinerande sätt kan väva samman många av sina böcker. I "Det mörka tornet" kan du till exempel hitta karaktärer som är med i "Sömnlös", i "Knackarna" omtalas karaktärer från "Eldfödd".

Äh, skit samma. Du måste inte gilla Stephen King. Var bara söt och säg inget negativt om honom eller hans böcker om du inte läst nån. Allrahelst inte om jag är i närheten. (Filmerna räknas EJ. De flesta är... sådär)

Tänkte lista de tio bästa enligt mig so far. Det var inte lätt skall ni veta. Så därför belv det inget "plats 1" osv. Det här är (nog) de tio bästa helt enkelt, utan inbödes ordning:

Signal
Sömnlös
Det mörka tornet (serie på 7 böcker)
Pestens tid
Duma Key
Talismanen/ Svarta Huset (två böcker som hör ihop)
Liseys berättelse
Desperation
Hjärtan i Atlantis
Benrangel

Jag har alla men ni får inte låna dem :-P (Jodå det får ni. Om ni ber snällt och hanterar dem varsamt)

Den enda bok av Stephen King som jag vet med säkerhet att jag aldrig kommer läsa är Cujo. Sådeså. Nu skall jag kolla på Tradera efter böcker som jag ännu inte äger.


Inga kommentarer: