lördag 9 februari 2013

Facebookinlägg

Givetvis får folk skriva lite vad dom vill på Facebook, men det finns ändå några typer av inlägg som irriterar mig:

* "Jag har väääääärldens bästa pojkvän/flickvän/partner och jag älskar honom/ henne sååååå mycket!!!!!" Eh, jo, alltså det är ju väldigt rart och så. Men samtidigt ganska självklart, eller hur? Om du inte ansåg att han/ hon var världens bästa och om du inte älskade honom/ henne så antar jag att ni inte vore tillsammans...?

* "Jag blir så ledsen när du gör så här/ när sånt här händer"
Här ska alla fråga "Vad är det som har hänt? Vem?" etc. Svaret blir nästan alltid då "Det är inget jag vill ta på Facebook" Allvarligt? Varför tog du då upp det där?

* "Idag har mitt barn bajsat på pottan/toaletten för första gången!!! Han/ Hon är sååååå duktig!!!"
Förvisso, men kanske skulle du kunna skriva "mitt barn gör stora framsteg i sin utveckling och jag är så stolt" Eller är det bara för att jag är pedagog som jag tycker att ovan nämnda inlägg blir lite... för mycket? Det är faktiskt inte så många utanför den närmsta familjen som bryr sig om din unge skiter i blöja eller på toa.

Folk kan säkert irritera sig på mina inlägg ibland också, eftersom dom ofta handlar om hästar :-) Men är det inte just därför som Facebook egentligen är lite kul? För att där finns allt - bilder, inlägg och kommentarer som glädjer, stör, får oss att skratta, får oss att fälla en tår, irriterar och gör oss stolta. Tänk om alla bara skrev intressanta, djupa, kloka, världsomvälvande inlägg. Jag skulle inte orka.

Men snälla, de tre exemplen här ovan - kan vi skippa åtminste de flesta av dem?

Inga kommentarer: