onsdag 13 februari 2013

Gröna vågen


Jag tror att jag kan ha nämnt det här någon gång tidigare, men tänk vilken lycka det skulle vara att vara självförsörjande! (Åtminstone på grönsaker) Tanken kom igår igen när jag fick Allt om trädgård och det stod att man måste börja planera vad man skall så/ plantera i vår. Klura, klura...

Vissa saker finns ju redan i trädgården:
* Rabarber
* Äpplen, päron, plommon, gråpäron, körsbär
* Björnbär, vinbär, jordgubbar, smultron
* Gräslök
* Kirskål, nässlor, maskrosor

Vissa saker finns i naturen:
* Svamp
* Blåbär, lingon
* Granskott
* Nypon, enbär
* Kaipar

Vissa saker skall vi så/ plantera/ odla:
* Potatis
* Sallad
* Tomater
* ... och mer än så har vi inte bestämt.

Tips på lättodlat tas gärna emot! :-)


1 kommentar:

Åsa! sa...

Morötter! Du måste ju ha morötter Helena, till dig, Peter, kaninerna och hästarna :)

Palsternacka är också roligt att odla, och rödbetor! Jag ska försöka mig på brysselkål i år. De behöver stå under väv...

Ett år odlade jag fänkål, de blev jättefina, men ganska tjatigt eftersom det bara var jag som tyckte de var ätbara :)

Och bönor, jag har ännu flera liter med bönor i frysen, det blir hur stor skörd som helst på bara några meter odlad mark!

Odla är så roligt!