måndag 2 augusti 2010

Saffe har fått en psykos

Mitt projekt
.
Peters projekt
.


Jag tror att Saffe har fått en psykos. Eller trodde det igår iallafall, idag har han varit mer normal. Det började när vi skulle flytta över alla fyra hästarna till lilla hagen, det hade vuxit så bra där. En broms kommer och Saffe blir hysterisk. So far so good. Sen går han och ställer sig i hörnet (se ovan) några minuter, sen galopperar han runt någon minut. (De andra betar fridfullt och tycker enbart att Saffe är jobbig) Sen ställer han sig i hörnet (betar inte) några minuter, sen galopperar han runt någon minut, ställer sig i hörnet. Så håller han på mer eller mindre i nästan två timmar. Jag kollade såklart efter getingar och annat elände men kunde inte finna några fel. Och han rullade sig inte, sparkade inte, verkade helt enkelt inte irriterad alls. När jag pratade med honom så stod han still och lyssnade och så, och när jag gick så ställde han sig antingen i hörnet eller galopperade lite. Hm. Hästspykolog hitåt.
.
Sen skulle vi ut på tur jag och Saffe. Och jag kommer väl förmodligen ångra att jag säger detta nu, men koskräcken har så gott som försvunnit. Ända sedan jag satte igång honom efter sju veckors vila så har han kunnat hantera kossor. Lite rädd är han, men på en normal nivå och han går förbi utan att bli hysterisk, blänger bara lite på dem och går gärna liiiite fortare, men inget mer. Och då har tillochmed korna sprungit bredvid oss (fast på sin sida staketet förstås). Vadan detta? Men jag är såååå lycklig. :-) Och även igår var formen så gott som felfri (jag lovar) och vi gjorde några skänkelvikningar i skritt och han var så lösgjord och gick i kort trav och var allmänt fin. Lycka.
.
Nalle blev tömkörd igår. Inte hans favoritsysselsättning i livet men han är ju så lösgjord och duktig så han behövde inte stå ut med det så värst länge heller. Den gamle pållen är unik ska jag säga er.
.
Madde har nu en sula bak för att väga upp sin snedställning eller nåt sånt. Hon skall gå så tills nästa start som vi hoppas blir nästa fredag, alltså den 13:e. Hoppas som alltid på underverk såklart.
.
Idag har Peter och jag varit i Visby och bland annat kollat på klinker och kakel och sånt. Jag lovar att det inte är helt lätt att bestämma sig. Som tur är så är vi iallafall hyfsat överens om hur vi vill ha det och det är skönt. Grått och vitt lutar det åt, men jag säger inte att vi inte hinner ändra oss igen.
Och staden blir det imorgon igen eftersom vinkelslipen har pajat och det måste vi (läs Peter) ha när vi (läs Peter) tar bort det gamla ruttna staketet. För metallstolparna är ju inte ruttna men det fattade ni väl.
.
Och jag har köpt en klänning. Sjukt snygg. Peter sa att jag såg ut som en kåldolme. (Jo det är sant han sa faktiskt det) Jag har svårigheter med att ta det som en komplimang...
.

1 kommentar:

Johanna sa...

ha ha ha, en koldålme! =D men den klänningen va faktiskt snygg, det e bara peter som inte förstår det!