tisdag 30 november 2010

Vinter

Varför kan jag bara inte acceptera att det blir vinter varje år? Varför måste jag bli sur och irriterad (för att inte säga förbannad) när snön kommer och det är skotta, skotta, skotta som gäller.... Det spelar ju ingen roll hur bitter jag är, snön kommer ändå och halka, is i vattenhinkar, snöstyltor under hästarnas hovar och allt annat jävelskap med den.
Jag har levt i snart 32 vintrar men ändå.... Jag kan inte vänja mig. Jag kan i en halv minut eller så, tänka "åh, vad vackert", men sen hinner verkligheten ikapp mig och nästa tanke blir "helvetes jävlar vad jag kommer få skotta för att komma in på/ ut från gården" eller nån annan liknande lika enfaldigt negativ tanke.
Jag önskar att jag kunde vara en vinterälskare. En sån som tar emot vintern med öppna armar och tänker på allt kul man kan göra, inte på att man kommer frysa arslet av sig så fort man går utanför dörren, på att man måste elda dygnet runt för att ha en inomhustemperatur på över 12 grader eller på att hästtäckena blir stela och obehagliga.
Ja, det är vackert. Men det väger lixom inte upp det. Iallafall inte tillräckligt ofta.

Annars då? Tja, inte vet jag... Känner mig inte överdrivet positiv. Jag är trött på att bo på en byggarbetsplats, men det går iallafall framåt. Idag golvvärme, imorgon flytspackel. Börjar hoppas på ett slut.

Hästarna mår bra. Det var inte så bra ett tag när det var pestigt väder, Saffe stod stilla inne och stod stilla i utestallet, vandrade ingenting i hagen = ganska svullna ben. Men nu går det bättre igen, vi är ute och pulsar i snön och han är otroligt pigg men snäll och behaglig. Vinterskorna kommer på i veckan så att vi kan brodda ordentligt och börja trava lite kanske.

Nalle mår oxå bra, han är inte lika beroende av rörelse som Saffe, så han blev inte direkt påverkad av att inte göra nåt. I helgen är det dressyrträning igen, blir ingen hoppning för oss imorgon. Transporten full med byggbråte och jag vill inte köra i mörkret i detta väder och med detta väglag.

Ariel har fått skor på fötterna för första gången. Det tyckte hon INTE om. Hon skall sättas i vagn nu vilken dag som helst, skall bli roligt att få höra hur det går och skönt att slippa vara med.

Har just kommit hem från "gympa för ryttare" (Därav snö-gnället. Skottade typ hela gården i eftermiddags (Peter trodde grannen varit och skottat med traktorn, men nejdå, det var jag alltihop) och nu när jag kom hem så var det nästan ogjort arbete. Satans jävla helvete så förbannad jag blir och oj, vad det hjälper mycket....) Gympan var iallafall pilates och det är ju sjukt jobbigt även om man inte blir svettig och andfådd. Kommer ha träningsvärk imorgon men det är gutt. Om jag hade haft några mer timmar på dygnet så hade jag köpt gymkort. Men nu har jag ju inte det så det får väl vara.

.

.

Inga kommentarer: