onsdag 30 juni 2010

Tackom och lovom







I lördags fick Saffe sista Finadynet. I söndags skulle vi gå en promenad. Saffe halt. Till och med i skritt. Skräckdiagnosen : gaffelband/senskada. Grät en skvätt. Peter tröstade mig. Grät lite till.
Gick in och surfade lite om gaffelbandsskador. Inte uppmuntrande läsning. Grät lite till. Kändes inte ett dugg bättre.
Måndag morgon grydde och när klockan blev 08.00 ringde jag ATG-kliniken och fick tid onsdag 10.00. Det var alltså idag. Vi åker iväg, Fru Veterinär klämmer lite, ställer frågor etc. Saffe ser eländig ut och tycker extremsynd om sig själv. Fru Veterinär bestämmer att vi börjar med böjprov. Hon böjer kot/hovled och Saffe är oregerlig och tycker att det gör S K I T ont. 2, nästan 3, -gradigt halt. Mhm. Böjer karpalled - ingen reaktion. Man börjar starkt misstänka att problemet sitter i kotan. (Inte gaffelband eller sena. Hoppets låga tänds) Bedövar kotled. Böjer igen. Ingen reaktion. Problemet lokaliserat. Kortison sprutat i leden och bandage, stå inne tills imorgon, liten hage 2-3 dagar sen skritt vid hand i två veckor sedan återbesök och ev (förhoppningsvis inte) mer kortison. Diagnos = ljus. Jag behöver inte gråta mer just nu.

Ingen hoppträning ikväll. Efter diskussioner med coachen (Peter) bestämt mig för att hoppträna med Nalle varannan vecka tills Saffe är fräsch igen. Detta för min skull. Inte varje vecka för Nalles skull. Hängde ni med?
Alltså, Nalle tycker det är superkul att hoppa, men han är dock 23 år och det har blivit en hel del för honom nu de senaste veckorna, så han behöver få ta det lite lugnt. Vi rider lite hemma och hopptränar varannan vecka, det blir nog bra för alla.

Både Parodie och Omega dräktiga i 16:e dräktighetsdygnet! Halleluja! Hoppas hoppas hoppas på två fölungar nästa år!
Madde start måndag. Lopp 1 spår 3. Tyvärr kan jag inte kolla för då är jag hos käk-kirurgen.


.

1 kommentar:

Pappa sa...

Du behöver nog en häst till,eller hur?
Du kan få Cooper.