måndag 12 mars 2012

Bra att ha-sak


Den här borsten köpte jag för ca. 100 år sedan. Tror det är en kanin- eller kattborste egentligen. Blev hånad vid köpet av den person som var med mig, men trots att jag var kanske 12 år vid den tiden så stod jag på mig mot denna äldre person och köpte borsten för att använda den på min dåvarande ponny. Ångrar mig icke.

Den är liten, mjuk och smidig men med hårda piggar. Den har otroligt nog hållt i alla år, men det kan bero på att jag endast period-använder den. Ibland tror jag mig ha hittat nåt jag gillar bättre, men oftast kommer jag tillbaka till denna.

Det är nämligen rullnings- och täckainsigmedlera-tider för hästarna nu. Överallt där Saffe (och Nalle med för den delen) inte har täcke har han ju oxå lång vinterpäls ännu. Han verkar se det som en sport att gnida in leran så mycket det bara går på benen, öronen, i karlederna, ja you name it. Till saken hör att Saffe är väldigt känslig och man får inte ha hårda borstar varken på hans ben eller hans öron (eller mage eller rygg eller rumpa eller...)
Då är denna borste idealisk. Den är följsam och mjuk, men med hårda piggar. Toppen. Om ni hittar nån i nåt bortglömt hörn i Er Lokala Djurprylsbutik - tveka icke. Köp.

Inga kommentarer: