torsdag 15 mars 2012

Säkerhet

Peter och jag började häromdagen diskutera säkerhetsvästar. Som jag kanske nämnt så hade han väst på sig när olyckan skedde, och enligt läkare och ambulanspersonal var detta något vi skulle vara tacksamma för. Tro mig, det är jag.

Iallafall så började diskussionen med att jag berättade att jag försökte vänja mig vid att ha på mig västen och att det inte gick nåt bra. Jag fick ont i tuttarna (utsatta för tryck - ej skönt) och upplevde det som att jag inte kunde använda armarna. Peter menade att jag bara måste vänja mig. (Det var ju det jag försökte, men iallafall...)

Detta är iallafall lite min poäng. Jag är avundsjuk på dagens unga ryttare som från början av sin ridkarriär varit vana med att väst är lika självklart som hjälm när man rider. Dom behöver inte vänja sig efter 25 år utan väst.

Vidare då, iallafall. Travets västar är 10 gånger skönare än alla ridsportens västar som jag har provat. Jämför på bilderna - vilken tycker du ser bekvämast ut? Jag vet då vilken jag tycker iallafall...



Och jag kommer nog att köpa en "trav-väst", för det är mycket lättare att vänja sig vid nåt som inte är obekvämt än nåt som är det (hängde ni med?) Och dessutom så kommer jag aldrig (förmodligen) att tävla i någon tävling där väst är obligatorisk för jag är över 18 år och för feg för fälttävlan. Trav-västarna är nämligen inte godkända för tävling i ridsportgrenar. (Rätta mig gärna om jag har fel - inget kunde som ni förstår göra mig gladare)

Och när vi ändå pratar säkerhet så vill jag tillägga att jag ärmycket positiv till att några stora dressyrnamn börjat rida med hjälm. Om det så bara är inför kamerorna så är det ändå det.


2 kommentarer:

Åsa! sa...

Jag fick låna en väst av Sussi på lektionen i onsdags och vet du, såfort jag satt upp glömde jag att jag hade den på mig, så bekväm var den!
Extra roligt var att efter en stund hojtade Sara " Va rak o snygg du är i ryggen Åsa" :D

Så nu ska jag köpa väst, men inte vilken väst som helst, utan en bekväm väst, kosta vad det kosta vill!

Josefin sa...

Du får väl köpa en sån "air bag" väst som poliserna använder, den blåser upp sig om man flyger av;)