fredag 21 februari 2014

Sadlar

Det är väldigt "modernt" med speciella "sadelutprovare" och föreläsningar kring detta ämne. Jag har själv aldrig anlitat någon utprovare och har heller inte varit på någon föreläsning som handlat specifikt om sadelutprovning. (Men många föreläsningar berör ju detta ämne även om det inte är huvudämnet)
Men bara för att jag inte har gjort något av ovanstående så betyder inte det att jag anser mig vara allvetande eller att jag inte tycker att ämnet är viktigt. Tvärtom.
 
En bild säger mer än tusen ord...
 
 
Jag tror att man med sunt förnuft, erfarenhet och lite känsla kan avgöra om sadeln ligger bra eller inte så bra på hästen. Är man osäker så är det en mycket bra ide´ att kontakta en sadelutprovare. Själv vill jag gärna fråga en eller ett par tränare om råd innan jag köper ny sadel och det tror jag också är en bra ide´.
 
Ibland så kan man låsa sig lite. Av fåfänga eller av andra skäl. Man kanske hittat en sadel som är helt rätt i utseende och/ eller pris och som passar ens egen rumpa alldeles utmärkt. Den är så perfekt! Kanske ligger den inte helt perfekt på hästen men du skall ju träna ganska mycket dressyr nu så hästen kommer ju att få mer ryggmuskulatur och då kommer den ju att "växa in" i sadeln....
Då behöver man en rutinerad tränare som får in en på den rätta vägen. Den andra sadeln som kostar lite mer och som kanske var brun och inte svart som du ville ha, men som passar så mycket bättre på hästen - det är den du skall köpa. För det är hästen som får lida om sadeln inte passar. Din rumpa är bättre på att vänja sig än vad hästens rygg är.

Inga kommentarer: