torsdag 7 augusti 2014

Mina tankar om skötsel

I "Hästens skötsel" ingår en hel del. Här är några saker som jag tycker är viktiga (utan inbördes ordning, bilderna hamnade lite hur som helst :-) ):
 
* Hovvård. Ungefär var åttonde vecka behöver hästen verkas/ skos. Varje dag skall hästens hovar kontrolleras/ kratsas. En del hästar har torra hovar (Saffe t.ex.) och då kan man behöva smörja med t.ex. Alosin.
 
 
 
 
 
* Equiterapeut/ naprapat el. dyl någon gång om året. Jag försöker hålla en gång i halvåret ungefär. Jag är noga med att använda utbildade och meriterade behandlare och dessa har ofta som regel att om dom inte behöver göra någon behandling på hästen efter att ha undersökt/ observerat den så tar dom inte heller betalt (En ev. inställelseavgift men det är ju helt ok)
 
 
* Bad. Inte för ofta, men nån gång på sommaren. Gärna med linimentschampo efter hårt arbete.
 
 
*HAGVISTELSE VARJE DAG! Alltid. No matter what. Endast om hästen är sjuk/ skadad och ordinerad boxvila gör jag avkall på detta. Vid dåligt väder - täcke på. Men ut ska dom. Hästar är ett stäppdjur och behöver rörelse och frisk luft.
 
 
 
* Vård efter träning. Inte bara ta av grejerna och in i boxen/ ut i hagen. Nej, svampning/ duschning, borsta, kyla/linimenta och ev. linda ben, om det är kallt täcke på. Stretching. Lite olika eftervård beroende på vilken typ av träning. Efter skritt-tur stretchar jag t.ex. inte.
 
 
* Foder. Bra mat i lagom mängd. Jag har hellre mina hästar lite runda än lite för smala. En del tycker tvärtom. Ibland blir mina hästar, och då tyvärr allrahelst Prima, lite för tjocka på sommaren. Jag försöker trösta mig själv med att hästar är gjorda för att vara "viktpendlare" på ett annat sätt än vi människor. I det vilda äter hästar mycket (= blir tjocka) när det finns mycket mat (typ sommaren) och blir lite smalare på vintern när det finns mindre mat att tillgå.
 
 
 
* Rykt. Förutom att hästen blir ren och blank så är det massage och närhet. Hästen får lära sig att acceptera att man rör vid hela kroppen på den och vid rykten visiterar du hästen automatiskt och upptäcker svullnader eller sår.
 
* Tandvård. Minst en gång om året skall utbildad veterinär kolla hästens tänder och ev. raspa.
 
* Utrustning som är väl anpassad och ren. Detta gäller såväl sadel, träns, täcken och benskydd, men även stallet och boxen. Jag föredrar box eller lösdrift, inte spilta.
 
* Avmaskning enligt rådande rekommendationer.
 
Försök att inte ha bråttom när du är i stallet eller med din häst. Hästar känner av stress och dåligt humör - försök tygla det och ta det lugnt. Det mår alla bättre av! <3 p="">

Inga kommentarer: