tisdag 26 januari 2016

Att visa hänsyn

Att visa hänsyn tycker jag är viktigt. Inte minst i min roll som ryttare och nyttjare av allemansrätten. Det jag tycker är lite synd är att det verkar som att ryttare skall bara visa hänsyn - inte visas hänsyn.
 
Ta skidspår till exempel. Skidspår i motionsspår får man givetvis inte rida i, (man får för den delen aldrig rida i motionsspår, snö eller ej men i alla fall) och jag försöker verkligen att inte rida i skidspår som "glada amatörer" dragit upp heller. MEN. Om stigen är en meter bred och det förbannade jävla skidspåret ligger precis MITT I så KAN man inte rida bredvid!!! Men om det skidåkande snillet lagt sitt spår längs ena kanten så hade man kunnat rida i andra kanten. Men nej nej nej, kom ihåg nu att ryttare SKA VISA HÄNSYN! Man kan som skidåkare inte tänka "här brukar folk rida/ promenera med hunden så jag lägger mitt spår lite längre åt sidan". Så jag är väldigt ledsen men då blir det ett eller annat hovavtryck i era älskade spår. Hoppas att ni inte bryter ihop och börjar gråta nu.
 
 
 
Bildresultat för gyttjaBildresultat för skidspår
 
 
Ett annat exempel är ju i trafiken. Jag rider inte mer på trafikerade vägar än jag absolut måste. Måste tänker du, hon kan väl rida i ridhuset? Jo, men lite variation behöver vi. Och för att komma till ridhuset måste jag köra. På vägen. Men mer om det sedan. Nu vill jag först prata om ridning på trafikerade vägar.
Ganska ofta, för ofta, ser man på sociala medier ryttare och hästar som blivit skrämda eller skadade på grund av att bilister inte visar hänsyn. Jag försöker att gå av vägen, in på en avfart eller ner så långt som möjligt på kanten om det kommer bilar när jag och min häst är på vägen. Det är inte alltid det finns utrymme för detta men oftast går det. Har jag en väluppfostrad häst som "klarar av" att stå stilla så stannar jag. Jag tackar ALLTID föraren för visad hänsyn med nickning eller vink. Men det är ju det. Den visade hänsynen uteblir ju ofta. Att jag gått ner på kanten betyder inte att du kan fortsätta att köra 180 km/h och blåsa förbi precis intill. SAKTA AV och lämna plats om det finns möjlighet. Det handlar om liv. Ditt, mitt, hästens, övriga trafikanters.
 
Och när man kör med hästtransport... ja HerreGud det är ju ett kapitel för sig! Man kan inte tvärnita. Man kan inte accelerera superfort. Hästarna blir nervösa när ni kör en meter bakom. Visa hänsyn, snälla ni.
 
Bildresultat för gyttja
 
Bildresultat för gyttjaBildresultat för gyttjaBildresultat för tecknad bil
 
 
 
Som tillägg vill jag också bara säga att jag visar hänsyn när marken är mycket vattensjuk/ det är väldigt lerigt i skog och mark. Då försöker jag rida så att marken inte blir söndertrampad, dels för att markägarna inte skall bli upprörda, men även för att fotgängare och hundpromenerare inte skall drabbas av "trasiga" marker...
 

 
 
Jag tycker att det är viktigt att man visar hänsyn. Att alla visar hänsyn.

Inga kommentarer: