lördag 17 oktober 2009

Dressyrträning

Idag har jag och Saffe (och Kamilla och Lady och Ingela och Lilja) varit och dressyrtränat i Sjonhem för Gerd Jansoon. Premiär för Saffe och mig, vi hade aldrig varit i det ridhuset eller någonsin ridit för Gerd. Allt gick mkt bra. Gerd är grundlig, kan man lugnt påstå, och basic träning är just vad vi behöver. Vi fick jobba med takt, tempo och sits. Det visade sig att jag är hysteriskt sned åt höger :-/ Så jag fick i läxa att lära mig dra bak vänster axel och höft, allrahelst i galoppfattningarna. *ska träna* Det är alltså MITT fel att Saffe är dålig på att galoppera höger galopp rakt fram, om ni fattar hur jag menar. Ej kul. Stackars lilla Saffs. :-(

Hoppträningen i onsdags gick väl halvbra. Jag har iallafall blivit bättre på att räta upp mig mellan hindrena (jippi). Gick halvbra men sen sista rundan på banan när Erling höjt lite så gick det JÄTTEbra. Skönt att få en sån avslutning.

Saffe känns fin över lag och verkar må bra. Han skall skos nu i veckan och avmaskas, vet ej hur jag skall göra med klippning men just nu lutar det väl åt inte... Hm, både fördelar och nackdelar med allt känns det som...

Omega och Nalle har kommit hem och går i hage med "utestall". Nalle tycker det är kanonbra, han kan stå inne så mycket han vill! :-) Han är inte ute många minuter om dagen när det regnar kan jag säga, men det får väl va så. Omega däremot går bara in när det är matdags. Det är skönt att ha dem hemma igen och det är skönt att ha ett utestall till dem, så behöver man inte fundera och ha dåligt samvete och sånt, utan dom gör helt enkelt som dom vill.

Madde gick B-lopp idag. Förlåt, poäng-lopp heter det nog nu. Hon kom trea, fantastico. Bra jobbat av henne och Peter, det var verkligen inte fördelaktigt väder vilket gjorde att banan var skitdålig. Fast det var ju samma för alla förstås, men ändå.

Zodiac har skadat ögat, det var lite svullet igår när han kom in. Men jag kunde inte hitta nåt sår eller nån tagg eller nåt och själva ögat såg ok ut. Men katter har ju faktiskt ett ganska fantastiskt läkkött och det såg redan bättre ut idag. Tulo mår bra, om nån undrade :-)

Parodie och lilla Ariel mår oxå fint. Vi har "täckesterapi" med Ariel, hon tycker att det är lite läbbigt. Hon har haft täcket på sig flera gånger i boxen och nu börjar det va ok, så vi skall prova att sätta fast det idag (Alltså stänga till spännena lixom) Lite läbbigt är det tycker hon, för vet ni? Täcket följer lixom EFTER henne när hon går... ;-) (Hon ser skitkul ut)

Nu är det snart SM i trav. Jag vet inte vem jag hejar på... Torvald Palema, Triton Sind, Commander Crowe... Commander Crowe är ju min favvo förstås, men jag gillar både Triton och Torvald oxå. Jag gillar hästar med vinnarskalle, dom är så j*vla häftiga.

.

Inga kommentarer: