måndag 9 december 2013

Hästfavorit

 
 
Nja, inte ser det väl sådär himla gott ut, men hästarna gillar det! Betfor, ett sockerfodermedel som ges väl uppblött och som mina hästar verkligen älskar. Bra att "gömma" medicin i och att hälla över höet när Saffe matvägrar. 
 
Betfor har varit ämne för debatt till och från under hela mitt hästliv, men jag upplever få nackdelar med betfor. Visst, det är hög sockerhalt och det är väl en nackdel, men i den mängd (liten, alltså) som jag ger mina hästar tycker jag inte det är någon fara. Dessutom så gör det att jag får i hästarna vatten, allrahelst under tävling. Ja, visst skulle det vara bra om dom drack vanligt vatten på tävling, men när dom vägrar göra det då? "Lägg i äpplen" Haha, den lätta går inte Saffe på ska ni tro... Och dessutom så behöver magen hållas igång under distansritt och om dom då äter "betforsoppa" så får jag ju två  ett.
 
Ja, kort sagt, hästarna gillar det och jag med, i lagom mängd.

Inga kommentarer: