lördag 26 september 2015

Ridtravare


Debatten om ridtravarnas vara eller icke vara fortsätter...
 
Det är knappast någon som behöver fundera på min inställning i frågan.
 
Jag har haft ett flertal ridtravare hittills i mitt liv, tillåt mig en kort uppräkning:
 
* Dialog Vip (mammas men jag red honom mycket)
* France Bolero (samma här, mammas men jag red honom mycket)
* Moriarty (hade jag på foder)
* Final Show (MIN)
* Saphir Roy (MIN) Bilden
 
Jag anser inte att alla måste vilja ha en ridtravare. Jag anser inte att en ridtravare är en lämplig häst till alla. MEN jag anser att till rätt ryttare och med rätt uppgift så är en ridtravare alldeles utmärkt, precis som det är för alla hästar oavsett ras.
Vill du tävla högra klasser i dressyr eller hoppning så är det kanske inte så lämpligt med en ridtravare. (snarare olämpligt om du väljer dressyr) Hoppning går oftast en bit, men precis som med alla hästar så beror det på vilken individ det är.
Vil du tävla distansritt så fungerar travare oftast en bra bit upp i klasserna.
Vill du ha en underbar, go häst att hobbyrida på, rida i skogen och kanske tävla lite klubbtävlingar på så kan jag till och med rekommendera en ridtravare! Det vill säga om du är beredd att lägga ner lite tid. För en travare är född till trav, travbana, trava fort. Om den galopperar gör den fel. Detta tar tid att lära om, men det går. En del travare har lätt för det, andra har svårare.

Travare är oftast ganska världsvana, välhanterade, trevliga. De kan vara lite stressade till en början, men tid och en lugn ryttare räcker långt. De är oftast arbetsvilliga, vana vid träning, har bra grundkondition.

Ridtravare har oförtjänt dåligt rykte. Jag tror att detta kommer av att de är billiga att köpa vilket resulterar i att okunniga föräldrar köper en billig häst till sitt barn/ okunniga vuxna som vill ha egen häst köper en billig och sedan låter det vara bra med det. Det blir lätt flängridning ("Nu har du fått en häst då får du inte gå på ridskola också tror du vi är gjorda av pengar"?!?) Men med lite vägledning skulle dessa ekipage kunna bli bra dom också. Det handlar som sagt mycket om tid, tålamod.

Jag säger som sagt inte att alla måste älska ridtravare. Men jag kräver respekt för att jag gör det.

Inga kommentarer: