fredag 15 augusti 2008

Parodie försvunnen!

Helena går ut och fodrar, släpper ut hästar vid halv sex. Lagar staket som "ramlat" ner. Räknar hästarna 1, 2, 3, 4, 5. Stämmer. Går in och lägger sig igen. Sover en stund, äter frukost, myser lite med Peter. Vi går ut vid tio-tiden. Peter räknar hästar. 1, 2, 3, 4... En gång till: 1, 2, 3, 4... Stämmer inte! Parodie är försvunnen! Staketet är helt överallt, inga spår av Parodie. De andra hästarna är helt lugna och verkar inte ha märkt att hon är borta (taskigt).
Paniken är ett faktum. Var f-n är hästen!? Hur länge har hon varit borta? HUR kom hon ut, staketet är ju helt!? Börjar leta i grannskapet, frågar alla vi möter, ingen har sett en stor brun häst på fel plats. Har nån stulit henne? (Inte troligt men jag erkänner att tanken svävade förbi) Letar, Peter åker runt till grannarna med bilen, jag springer över åkrar och kollar grannars hästhagar men ingenstans finns Parodie. Vi utvidgar sökområdet åt det håll som av nån anledning känns mest logiskt att hon gått åt. Och där! Skarpögda Helena ser en förvirrad Parodie stå i ett hörn på en veteåker. En återvändsgränd, staket och kohagar på tre håll och hon vet inte riktigt vad som hänt/händer. Jag ropar försiktigt och hon tittar på mig men står kvar. Hon är ju så väldigt skygg så man får ta det varligt. Peter och jag går sakta emot henne, med en bit emellan oss så hon inte ska känna sig anfallen, men ändå lite inringad. Jag pratar hela tiden och Tack Gode Gud för att jag tog med havrehinken! Hon vänder och kommer gående emot mig, tar en tugga havre men kastar sig bakåt när jag försöker ta i grimman. Ok, vi börjar om. Prat, prat, prat, lite havre och så fick jag ta henne. Hon verkade närmast glad att vi kom och hämtade henne, hon var nog lite vilse. Så var hon jättesnäll när Peter gick hem med henne, och nu i natt får dom gå i en annan hage med massa el i staketet, så vi hoppas att det är rätt antal hästar imorgonbitti...

Saffe gick en runda tillsammans med Madde idag, han kändes pigg och glad och imorgon är det dressyrlektion. Vet inte om Ingela kommer med, hon spelar hemlig.
Nalle gick en lugn runda igår så han fick vila idag.

Peter har gjort klart en vägg i stallet idag. Han är så duktig! Jag hittade faktiskt en bild från hur stallet såg ut när vi flyttade in, ska sätta in den tillsammans med en bild när allt är färdigt sen, så får ni se hur händig min sambo är. Det kommer att bli jättefint.

Bara en vecka kvar till tävling. Ojdå.

.

Inga kommentarer: