lördag 2 augusti 2008

Victory!

Börjar med gårdagen...

Att vara statist under filminspelning var SKITtråkigt. Låt er inte luras av att det låter glamouröst för det var det fanimej inte. Visst, det var trevligt att bli sminkad, men där tog det kuliga slut. Gå till inspelningsplatsen - nej ni behövdes inte ännu - gå tillbaka - oj nu behövs ni - nej det gjorde ni inte - stå där i 10 min och rör dig inte och säg inget - nu behövs ni inte - nu behövs ni - nej det gjorde ni inte. Kort sagt - Trist.

Trav igår, Gotlandslöpningen vanns av Colombian Necktie som gjorde ett toppenlopp. Thomas Uhrberg som körde kör trevligt (= använder inte pisken som om livet hängde på den) Däremot så tycker jag att det inte är ett dugg trevligt att se en del andra proffskuskar sitta och hyvla på sina topphästar oavbrutet med pisken under upploppen. Jag fattar att man vill vinna, men nån måtta får det väl ändå vara... Det var 200000:- i förstapris i nämnda lopp och det är väl alltid fint att få med sig det hem, men vissa tyckte jag gick till överdrift. Det som är konstigast, eller i vilket fall TRÅKIGAST är att dom kommer undan med det! Varför vågar man inte ge proffskuskarna böter eller avstängning för drivning!!? En del beter sig ju som idioter... Det blev ett sabla liv när en proffstränare slog sin häst när den inte ville gå in i stallet, men i loppen då? Är det ok att spöa hästarna där, eftersom man då kör om pengar? Jag börjar tycka att norrmän är smarta, där får man inte köra med pisk i lopp. Om jag vore spökontrollant på Visbytravet skulle travet gå mer plus.
Jaja, tråkigt är det när vissa beter sig illa. Dom allra flesta gör dock inte det och jag GILLAR verkligen travfolk över lag. Dom har en avslappnad inställning till sina hästar och beter sig för det allra mesta väl.

Våran alldeles egna Tinas Madde galopperade igår. Jag vill inte prata mer om det.

Och så idag... Dagen idag skulle Saffe och jag ut och backträna. Men först: Koterapi. Fråga mig inte varifrån jag fick den briljanta ide´n för det vet jag inte. Följande utspelade sig under vår ridtur:

S = Saffe
H = Helena

S: - Det går kor där framme...
H: - Vi gillar kor. Nu går vi. (I tanken: snälla söta rara kossor, stå stilla)
S: - Jag tror inte jag vill. (stannar)
H: - Det tror jag nog att du vill. (driver på)
S: - Nej! (Panikvänder)
H: - Jo! (Vänder tillbaka)
S: - Nej! (hoppar ut i åkern)
H: - För helvete Saffe, nu drar du kornas uppmärksamhet till dig! Är det smart?
S: - (tystnad)
H: - Då kompromissar vi och går i åkerkanten.
S: - Ok.

Dagens ros vill jag ge till de underbara korna som stod så snällt och stilla och bara tittade vänligt på oss när vi gick förbi. Jag är skyldig er en tjänst!
Dagens koterapisession alltså lyckad! Victory!

Vi gick vidare till backen men när vi kom dit var det helt plötsligt SJUKT mycket flugor, vi kunde inte se och inte andas. Vi gick upp och ner ett par gånger men fick ge upp - det var olidligt. Så vi styrketränade lite off road istället, travade på asfalt en bit och gick hem. Hemma fick han duscha och sen gå ut och... ja just det, rulla sig...

Peter och jag håller på att göra ny hage. Det blir ingen andraskörd på vår vall i år, så då gör vi hagar istället så får dom gå och beta det som finns. Nalle skall få flytta över till stona och gå ute och äta hur mycket som helst, medans tävlingshästarna ska få gå i egen hage och bara äta några timmar om dagen.

Nu står Peter och stressar mig för jag skall göra mig iordning för vi ska på släktträff... Skynda skynda....

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi såg er innan ko-terapin, då såg det fint ut på håll.