tisdag 12 augusti 2008

Underbart


Vår lill-semester i Stockhom var helt suverän. Vi bodde på ett bra hotell, Birger Jarl på Tulegatan (rekommenderas!), vann pengar på travet och hade helt ok väder.
Vi promenderade en hel del, var ute på Djurgården, Vasamuseét och Skansen. Ingen av oss hade varit på Skansen på ungefär 25 år, så det var kul! Tittade på alla djuren och promenerade omkring och bara hade det mysigt. Gick på bio en kväll, "The Dark Knight", senaste Batman för er som inte visste det. Den var riktigt bra men kanske en aning för lång. Om dom hade tagit bort ungefär 20 min våld så hade det blivit mer lagom. Mest impad blev jag av Christian Bale´s röst när han var Batman. När han var sig själv lät han som vem som helst, men som Batman - COOL! :-)
Vi åt på Kungshallen faktiskt ett par gånger (älskar det) och var på IKEA och shoppade loss. Nytt soffbord bl.a. och så en massa smått och gott. There is no place like IKEA.

Saffe skulle ju vila i fem dar, kanske ni minns. Det tyckte Saffe var en skitdålig ide´, så i fredags fm när när han och Madde gick i lill-hage och betade fick han plötsligt för sig att forcera staketet. Har inga bevis för att det verkligen var han eller vad som verkligen hände, men han är starkt misstänkt (Madde gör nämligen ALDRIG nåt dumt enligt hennes husse) Och när dom då var ute båda två så skulle det ju skenas runt. Och runt. Och runt. Och så en sväng på stora vägen. Till slut sprang smartona in i stora hagen så vi kunde få tag på dem. Dom var blöta av svett och flåsade rejält. Så fick dom ett litet träningspass, det var ju trevligt. Saffe fick ett litet sår på höger bak men inget allvarligt.

Under tiden som vi var på fastlandet tog mina föräldrar och Peters pappa hand om djuren. Dom har inte direkt snålat med maten (Det var inget klag, bara ett konstaterande) så överskottsenergin var ett faktum. Madde har sprungit runt som en yr höna i hagen hela dagen, och Saffe har hängt på lite då och då, så jag longerade honom i ca 10 min för att han inte skulle vara helt störd på hoppningen på kvällen. (Fast han var lite seg under longeringen för det tycker han är så b)

Hoppningen gick bra! Det var bara Ingela och jag och en sabla massa hinder. (Och så Erling då förstås) Vi hoppade studs-serie och det var SUPERkul! Jobbigt för hästarna men som sagt roligt. Lilja och Ingela hoppade som dom aldrig gjort annars. Gillade Erlings uttryck angående Liljas självkänsla: "Hon hittade sig själv i serien nånstans" :-)
Serien var hinder-studs-hinder-galoppsprång-hinder-galoppsprång-3studs, om ni fattar. Lite kort var den för att dom skulle träna på att bli kvicka i fötterna. Vi hoppade den åt båda hållen och det gick fint. Jag fick jobba med att hålla om med benen (nähä?!) och räta upp mig (nähä?!) Sabla skit att man alltid skall göra samma gamla trista fel. Sen gjorde jag en annan av mina klassiker, när vi skulle hoppa bana. Saffe var rädd för ett plank (som inte ens jag var rädd för för det var så lågt) och stannade. Vad gör Helena tror ni? Rätt svar: Lägger fram handen. Effekten av det blir, just som ni trodde, hästfan stannar. Jag visste precis vad jag gjorde för fel, ändå gjorde jag det tre gånger. Men men, skam den som ger sig och till slut gick det riktigt fint.
Mot slutet kändes Saffe skum. Stannade och verkade som att han skulle kissa, men nej. Flåsade lite och tappade bakbenen när vi hoppade. Vi klurade lite och kom fram till att han nog bara var trött. Han hoppade ju trots allt ganska många språng totalt och serien fem-sex gånger. Så når vi kom hem linimentade, masserade och lindade jag honom, la på täcke och lät honom stå inne. Han bukandadaes lite lite när han stod på gången, men så när han kom in i boxen så kastade han sig över maten och sen kissade han. Peter är ute och fodrar nu, han skulle kolla så allt var ok. Ska tempa honom imorgonbitti och hålla lite extra koll några dagar så får vi se.

Dagens boktips - Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Say no more. Men vi har det jävligt bra i Sverige.

p.s. Gjorde misstaget att ställa mig på vågen idag. Tänker inte säga vad det hamnade på men jag kan säga 1,5 kg upp under semestern. Satans jävla helvete. d.s.

Inga kommentarer: