torsdag 1 januari 2015

Lästa böcker 2014

Jag läser mycket. Varje år delger jag er några böcker som enligt mig varit extra minnesvärda av olika anledningar. I år har jag valt ut sex guldkorn. Utan inbördes ordning:
 
En serie på tre böcker. Inte det mest lättlästa men fascinerande, minst sagt.
 

Jag har under året som gått läst alla böcker av Jonathan Tropper som finns utgivna på svenska. Alla är bra. Tragik, komik, träffsäkert och nära...
 

Pether Markne är min husgud. Enough said.
 

Eller är det Stephen King som är min husgud? Han är i alla fall världens bästa författare. Under årets sista dagar har jag även läst hans senaste "Väckelse". Om du ännu inte gett mr King en chans så kan jag bara säga - din förlust.
 

Detta är en av få böcker som jag klarat av att lyssna på som ljudbok. Den har ett djup och en innerlighet och en sorg som är svår att värja sig mot. En fantastisk bok.
 

Denna bok är skriven av en palestinsk kvinna. Jag har tidigare läst böcker skrivna om samma händelser fast ur israeliskt perspektiv. Och det jag kan säga är att inget är varken svart eller vitt...
 
 
Andra böcker under året som jag helt kort kan rekommendera:
Det eviga folket är inte rädda - Shani Boianjiu
Stalker - Lars Kepler
Fågelburen - Lisa Jewell
Att inte vilja se - Jan Guillou
Fågeln som vrider upp världen - Haruki Murakami
Korparna - Tomas Bannerhed

 

Inga kommentarer: