fredag 16 januari 2015

Råttfobi

Fobi (av grekiska φόβος, fobos, "fruktan"), kallas en stark upplevelse av rädsla som, oftast utan saklig grund, återkommande infinner sig då en person ställs inför, eller riskerar att ställas inför, ett visst objekt eller en viss situation som personen fruktar. För att betraktas som en fobi måste den rädsla som upplevs vid eller inför exponeringen vara orimlig eller överdriven i intensitet. Det handlar alltså endera om att personen reagerar med rädsla inför ett objekt eller en situation som vanligen inte betraktas som farligt, eller att den rädsla som uppkommer är överdrivet intensiv
 
Rädsla är en adaptiv, till och med nödvändig, reaktion, medan fobier betraktas som en överaktiv rädslorespons. Rädsla får individen att reagera undvikande på något som är potentiellt farligt, och därigenom hindra individen från att skada sig, men fobier medför att individen undviker sådant som egentligen är ofarligt, eller där farligheten kraftigt överskattas
 
Källa: Wikipedia
 
Jag är så inihelvetes rädd för råttor. Det bor ca en miljon i vår gödselstack. (Jag har inga bevis för antalet men det är så det känns) Dom jävlarna är även inne i stallet visar det sig. (Bevis i form av bajs) Jag har inte sett nån råtta (än) men jag har sett hålen dom gör i gödselstacken och som sagt bajset inne i stallet. Jag får kraftig ångest av detta. Skräcken som  kommer av blotta tanken på att möta en råttjävel gör att jag inte vill vara ensam i stallet längre.
Jag vet med huvudet att råttorna inte vågar komma fram när dom hör människor (so I have been told. Men jag är i ärlighetens namn fan inte övertygad) men tänk om dom gör det? TÄNK OM DOM GÖR DET!
Häromdagen var jag fett stark och vågade tömma gödselkärran ut på stacken utan att Peter var med (kraftig puls, svettningar, torr i munnen) men vet ni? Då ser jag en råtta springa förbi. Alltså jag ser den inte, för den är inte där, men jag ser den ändå. Fattar ni? Jag tror jag behöver terapi. Och så behöver jag Anticimex. (Dom är på ingång. Dö, råttjävlar, dö!!!)
 
 
Kommer ni ihåg den asjobbiga och äckliga råttan Norpan i Dr Snuggles som alltid ställde till med ofog? Han verkar typ nästan charmig i jämförelse.

Inga kommentarer: