söndag 30 november 2008

Kalla fakta

Efter att ha sett kvällens avsnitt av Kalla fakta kände jag att det var befogat med ett andra inlägg idag. Idag handlade det om ett ämne som jag är lite insatt i, nämligen travsport. Eller framförallt drivningen inom travsporten. Och jag måste säga att det var faktiskt lite onyanserat. Det blandades äpplen och päron, om ni förstår hur jag menar.

Börjar med att definiera begreppen lite. "Felaktig drivning" behöver inte vara att man spöat hästen så att armen går ur led. Nej, det kan även vara att man viftat i luften med spöet, slagit på vagnen med spöet, eller liknande. Alltså inte bankat på hästen, utan helt enkelt använt piskan på ett sätt man inte får.

Jag har skrivit i min blogg tidigare om vad jag anser om drivningen på travbanorna. Jag anser att det är ALLDELES för slöa regler och att de som spöar sina hästar borde hängas, efter att de först betalat en FET bötessumma samt blivit ifråntagna sin placering i loppet. Jag vet att det är många kuskar och tränare som är onödigt hårda mot sina hästar och det är för jävligt. Som sagt, dom borde dö en plågsam död. MEN jag vet OXÅ, vilket inte framgick på tv ikväll, att de allra flesta hästarna inom travet måt UTMÄRKT. De får bra vård, mat, träning och allmän omvårdnad. Deras skötare är mycket förtjusta i hästar (och då sina "egna" i synnerhet), annars skulle de väl inte hålla på med det?
För spelarna blir det som det sas i slutet av programmet "hästarna är bara en siffra som man spelar på". Men glöm inte fotfolket... Det är dom som är viktigast. Och de allra flesta proffstränare säger nej till sina hästägare om dessa vill pressa hästarna för hårt. Ingen tjänar på om hästen blir skadad eller tappar gnistan.

Om det är så som det sas i programmet, att en av Sveriges största travtränare håller på och ger sina hästar elchocker för att dom ska springa "in i mål" ja då vet jag inte... Elektriska stolen känns helt enkelt för vänligt. Jag tillåter mig dock att tvivla, fast jag samtidigt vet att dessa anklagelser har funnits i flera år, och nånstans ifrån kommer dom väl...

När jag tävlar använder jag inte spö. Saffe skall gå för att han vill, och jag skall ha sett till att träna honom så pass bra att han orkar både fysiskt och mentalt. Men jag använder ibland spö på träning. Jo, det är sant. Döda mig om du själv har ryggen fri. Jag SLÅR dock honom inte, det behövs inte, men jag använder det som korrigering, en förlängd skänkel. På detta sätt används det även inom travet (men där som förlängd arm, då) Vår kära Madde t.ex. önskar jag ibland att Peter ville smälla till när hon går runt och hotar med att sparka (Där är jag lite hårdare än Peter. Han tycker inte det gör nåt så länge hon inte sparkas. För mig räcker det att hon hotar. Hon ska passa sig.) Hästar måste lyda. Det är en fråga om säkerhet. Att däremot slå dem för att de skall springa fortare än dom egentligen kan, det är ju bara sjukt.

Och blödande hovar för att dom gått barfota har jag faktiskt inte hört talas om, men säger dom det så... Visst kan hästar bli lite sulömma, men det brukar gå över så fort dom fått på sig skor igen. (Jag försvarar inget, vet man att hästen är ömtålig - skor på, enligt mig)

Här på Visbytravet skulle dom inte ha några ekonomiska problem om jag fick ha hand om bötfällningen för felaktig drivning. Det finns ett par jubelidioter som skulle ha betalat ett par miljoner i böter i så fall. När dom får nån fjantig 500-ing i böter så biter det inte. Jag håller helt och fullt med Dennis Ek i Kalla fakta, böterna är för låga. Jag kan tycka att för hård drivning skall bötfällas med samma summa som förstapriset i loppet. Ha! Inte många som skulle driva för hårt då va?
Måste återigen bara säga att dom allra, allra flesta kör snällt på sina hästar. Jag tycker det är ok att driva på upploppet, tala om för pållen "att nu gäller det!", men inom rimliga gränser. På Visbytravet är dom flesta bra på det. Men puckon vill jag ha avstängda på livstid och bötfällda med ett par mille. (Och dödade)

Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är ju oxå att det finns rötägg överallt. Inom hoppningen har jag ett flertal gånger hört domaren gå in och säga nåt i stil med "ta det lugnare med spöet". Kanske inte i de högre klasserna, men ändå. Jag menar bara att för att några slår sina hästar så betyder inte det att travet är en enda stor hästplågarindustri.

Jaja, det här är ett ämne som jag kan skriva om hela natten om det bara är så, men jag tror inte så många skulle läsa. Kortfattad sammanfattning då:

* För hård drivning skall bötfällas hårdare
* Djurplågare skall dö en plågsam, långsam död
* Travhästar mår över lag väldigt bra
* Rötägg finns överallt
* De som jobbar med hästar gillar för det mesta hästar = vill dem väl

Tror det var allt. Men jag får säkert anledning att återkomma.

Avslutar med ett citat från www.travsport.se

"Felanvändning av spö
Att missbruka användandet av spö skall ej tolereras, t.ex. att få en redan distanserad häst att springa fortare, om hästen är obenägen att svara på drivning eller om en häst utan tvekan är på väg att vinna. Alla typer av spömärken efter tävling indikerar skada."

.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hm... Nu handlar ju det här om ett ämne jag till skillnad från dig inte är särskilt insatt i, men självklart tycker också jag att djurplågeri ska straffas hårt, och då alltså betydligt mer kännbart än nu!

Anonym sa...

Sa dom inte att många travhästar är "förbrukade" vid 4 års ålder?! Då lever våra på övertid!

Anonym sa...

Hej! Jag kan inget om ämnet men jag tycker att din version låter trolig. Såna där program ska alltid dra allting till sin spets. Det brukar vara irriterande onyanserat! Jag träffade din bror häromdagen (!) och det var jättetrevligt. Jag blev glad av att höra att du trivs på ön. :) Pussa hästarna på mulen från mig. Kramar /Maria