fredag 29 juli 2011

Det regnar väldigt mycket

Det regnar väldigt mycket här på Gotland just nu. Idag har vi fått 74 mm i Dalhem. I veckan som gått har vi fått ca 65 mm sen tidigare. Plenty of vatten, om man säger så. Och det går inte att rida i detta väder. Nej, det går inte, säger jag! ("Det finns inget dåligt väder bla bla bla" Fuck off) Lilla hagen är en sjö och om det fortsätter såhär så är snart de andra hagarna det oxå. Vi pratade om det idag Peter och jag, att sen han kom hem så har det inte varit en enda riktigt fin dag med sol och vindstilla. Inte för att vi hade åkt till stranden i vilket fall, men ändå.

Idag däremot så åkte vi till Visby. Peter har typ inte sett folk på tre veckor så han blev lite överväldigad. Varenda turist på ön var i stan idag, av kanske förståeliga skäl. Lite trångt blev det men han fick komma ut ur huset iallafall. Och nu vet vi att det går ganska bra att åka Volvo, så det blir travet en stund på måndagkväll.

Jag har fått hosta. Jag som aldrig är sjuk, vad är detta? Ej ok. Just nu känns det som att jag håller på att hosta upp lungorna för jag var alldeles nyss ute på en liten springtur i regnet. Varför? Jo det skall jag berätta för er. Jag skulle gå ut under en av de minutlånga regnuppehållen och se hur mkt regn som kommit. Tittar upp mot hästhagen och undrar litegrann... Varför Saffe - som skall stå inne i en box i stallet och torka - står på fel sida staketet längst ner vid stonas hage?! Jag hämtar grimma (han hade såklart inte den på, för han skulle ju stå inne och torka. behövs väl ingen grimma då) och börjar kuta längs stora vägen upp mot Saffe. (Nu har det börjat regna igen) Det är ingen trafik men med min vanliga tur... Ja, ni vet. När jag är en bit på väg busvisslar jag för att få Saffes uppmärksamhet. Han lyfter på huvudet och får syn på mig. Tänker typ: (Detta är en ren gissning) "Åh, där kommer matte. Jag går till henne". Tack älskade häst för att du är så snäll och väluppfostrad! (Just idag iallafall) Så han kom mig alltså till mötes, jag satte på honom grimman och vi gick hem och in i boxen som jag förmodligen stängt lite slarvigt. ("- Du måste stänga boxdörren bättre" var den kommentar jag fick från min sambo. Nähä, säger du det?) Tilläggas skall att Saffe var torr, så han har inte varit ute många minuter. Dagens äventyr.

Nästa veckas äventyr är hopptävling. Anmält oss till 80 cm nästa lördag den 6/8. Älskar 80 cm-klasser. Vill ha det på alla tävlingar.

Nu blixtrar det. Inte bra alls.

.
.

Inga kommentarer: