måndag 14 maj 2012

Gamla hästar

Även tjocka, gamla hästar behöver röra på sig. Allrahelst dom, skulle man kunna säga.

Nalle håller inte med till 100 procent. Han tycker att tjocka gamla hästar skall få gå i hagen (vid dåligt väder; boxen) och bli ännu tjockare.



Fast det är inte riktigt sant. För när han kommer ut så tycker han att det är jättekul. Han är 25 år nu, men på uteritter undrar man om han tappat 20 år någonstans på vägen. Lite stel är han förstås, och behöver tid att värma upp, men han är annars ganska fin. För tillfället lite för tjock, även om jag gillar "pondus" på mina hästar, allrahelst de äldre.

Jag läser lite om vård av äldre hästar lite då och då, detta är ju som ni förstår något som ligger mig nära. Och "alla" anser att det är viktigt att de inte glöms bort, att de fortfarande får han en uppgift. För Nalle är att vara sällskap och att promenera lite då och då, någon gång i veckan, alldeles lagom. Men när han får böja lite på nacken och göra en liten öppna eller nåt, då lyser han upp! När han får stajla och visa att gamla takter ännu sitter i. Duktiga fina Nalle. Fast han blir trött förstås, så en liten stund räcker gott.

De flesta tränare som sett Nalle blir ganska imponerade. (Varning: skrytstund) Han har en ren och riktigt fin galopp "för att vara travare", han har mjuka former och jobbar på helt underbart i både hoppning och dressyr. Han har inte den kaxiga utstrålning som Saffe har, men han ser (och är!) genuint vänlig och samarbetsvillig.

Inser att jag haft stor tur med båda mina travare. Saphir Roy och Final Show. <3

Inga kommentarer: