söndag 24 oktober 2010

Dressyrkarriär

Dressyrkarriären tog slut lika snabbt som den började :-/ Idag fick Nalle och jag avbryta programmet för domaren tyckte att han var "oren". Citat:"- Helena jag tycker din häst ser oren ut så jag tycker inte du skall fortsätta. Han går med tungan utanför och protesterar hela tiden så något är fel". Slut citat. En sak har jag lärt mig: Diskutera aldrig med domare eller veterinärer på tävling! Så jag satt av, sa ok, tack så mycket och åkte hem med min häst som inte var ett dugg halt. Hackig, ja, men det var för att han blev så sabla spänd när vi kom in i ridhuset där musiken dånade (liiiite väl högt va?). "DÅLIG FÖRLORARE" hör jag er yla nu. Ja, kanske det. Jag förnekar inte att jag blev besviken. Nalle var jättefin på framridningen, jag fick fram honom bättre och upp nacken, det som vi fick kommentarer på första (och sista) gången vi dressyrtävlade. Sen spände han sig totalt när vi kom in i ridhuset som sagt, gick emot handen och visade sig inte från sin bästa sida, men halt, nej. Här kan vi nog viska "hästrasism". Jag vet att ingen domare i hela världen skulle erkänna det, men travare tittar man lite extra kritiskt på, jag vet det. Jag tycker att travare skall dömas efter samma regler som alla andra, det är det enda jag begär. Är en travare sämre skall den få sämre poäng, det är jag den första att hålla med om. Men är den INTE sämre.... Jag sa det till en klubbkamrat som var på samma tävling (Tror hon vann förresten. Grattis!), att jag tävlar inte mot de andra, jag tävlar mot mig själv. Jag vet att man ligger efter redan från start när man rider travare, de har inte ett framavlat dressyrsteg. Men som sagt, idag kom vi inte speciellt långt... Jag som tyckte det var så kul sist!
.
Jaja, jävla skit och helvete. Nalle är nu pensionär. Inga fler tävlingar för min älskling. Möjligen (och då säger jag möjligen) nån programridning eller klubbtävling, men inget "riktigt" tävlande. Jag blir bara så ledsen när folk hackar på honom. Det är lixom värre att misslyckas på tävling när man rider travare, för då får folk bekräftat "att travare kan man inte rida på".
.
Jaja, jävla skit och helvete som sagt. Nog med gnäll om dumma dressyrtanter. Vill bara tillägga att det var några RIKTIGT fina hästar i Havdhem idag. Nu var jag ju inte kvar och såg på programmet, men jag såg framridning. Och hur fan får dom sina hästar så blanka såhär års? Eller det vet jag ju. Klippning, bad och pälsglans :-)
.
Skrittade Saffe uppsuttet för första gången sen juni igår. Det spöregnade så roligare har vi väl haft, men han uppförde sig riktigt bra. Stod med fötterna på marken mesta delen av tiden. Sprattlade mindre än vad jag hade trott. Innan det började spöregna så var det ett höstigt stril-regn och då var det helt ok, lite mysigt nästan, sen urartade det. Hade velat trava hem, men se det går inte.
.
Madde skall nog tävla på Kalmar på fredag. Anmälning imorgon. Håll tummar.
.

Inga kommentarer: