onsdag 18 juni 2008

Snudd på självmord

Idag höll min gamla pensionärshäst Nalle på att ta livet av sig. Han ser lite dåligt och idag märktes det. Det är lite invecklat att förklara vad som hände, men han försökte iallafall gå ut genom en grind som var stängd... Några sekunders panik från både häst och ägare innan vi kom på att vi är ju lugna och rationella individer, och se; när vi lugnade ner oss så löste sig allt på bästa sätt med bara en trasig karbinhake (fråga inte...) och ett litet skrubbsår på Nalles överarm. Pust.

Saffe fick gå ut på en tur idag, 1 tim och 15 min tog det, ca 2 mil. Han fick galoppera mycket och jobba lite form och tempoväxlingar och var S U P E R pigg, men skötte sig ändå hyfsat. Inga panikattacker här inte, bara lite snett bläng på några nyfikna lamm som vi promenerade förbi (Inga kor idag). Och nu skall jag bekänna ett brott.

Jag red i en åker.

Man får faktiskt inte göra så och jag tänker inte erkänna var någonstans, men jag har en ursäkt redo om ni vill höra? Jo, det var såhär att på den planerade rundan hade någon ovänlig bonde satt upp ett STAKET! Visserligen med grindar, men jag vågade inte ge mig in i det där, tänk om det gick kor i hagen? (Nu vill jag att alla skall förstå att det är SAFFE som är hysteriskt rädd för kor. Inte jag. Kan inte nämnas nog ofta) Och om vi skulle vända så skulle det bli väldigt tråkigt med tanke på att vi nästan var hemma (eller... Nåja) Så jag kollade att ingen syntes till, och red helt fräckt i åkern. Tyckte personligen inte att det syntes, men... Kan vi lämna det nu?

Saffe är för övrigt i bra form nu, hans vilopuls har sjunkit och idag hade han 34 innan ritt. 48 hemma igen, 10 min efter avsaktning från trav. Ganska bra, jag är nöjd med honom!

Nu börjar andra halvlek. Får väl gå ner och se klart eländet (Läser lite Cosmo samtidigt).

Inga kommentarer: