söndag 29 juni 2008

Tappsko



Idag hade jag och Ingela bestämt oss för att rida fort och långt. Sagt och gjort. Saffe har ju vilat några dagar, tyckte han gått så hårt ett tag nu att han gjort sig förtjänt av det. Så alltså var han "ganska" pigg och hade miljarder tics, men jag är ju van... (Tänk om han la all energi på att gå istället för att hålla på och åma sig!)Iallafall så kändes han pigg och fräsch, fick springa på i sin egen takt och Liljan och Ingela hängde på fint. Efter 7-8 km hör jag ett misstänkt klinkande. En sko lös! :-( Sabla skit. Men det går så länge det går tänkte jag, och vi kom 15 km innan den åkte av helt. Då fick jag ringa kära Peter och han fick komma och hämta oss, för rida Saffe på grusväg utan sko, det går bara inte. För det första förstörs han dåliga hovar jättemycket, och för det andra blir han halt, så det var inte ens att tänka på att rida sista milen hem. Ingela lastade oxå på och åkte med hem, Liljan var lite trött.
Men 15 km fick vi iallafall i bra tempo, och Saffe kändes som sagt kanonfin! Lite ruskig i huvudet, men det slutar han med snart igen, jag känner ju honom rätt bra vid det här laget!

Väl hemma fick han tappsko påslagen av min hovslagar-sambo, en dusch och så arnika på ben och rumpa, lite mat, täcke på och så ut och rulla sig i hagen. Får se hur benet ser ut imorgon, men det blir nog inga problem eftersom han fick på en ny sko så pass fort... På tisdag är ju den omtalade hoppträningen som aldrig blev av sist. (Han ringde och bad om ursäkt och jag bestämde mig för att inte va långsint)

Nalle mår fint, han har varit ute på lite små skogsturer i veckan och är pigg och glad fast sur, om ni hajjar... Han kan ju inte rymma ur boxen nu, och det tycker han är pest.

Madde gick provlopp i lördags, helstängt huvudlag för första gången och hon gick som ett spjut! Tog ledningen direkt och sen var ingen i närheten. Tror att jag kanske bara överdriver litegrann om jag säger att hon vann med 30 meter... Nu var det här ju bara ett provlopp, typ "Clear Round" som vi kallar det i ridvärlden, men det var ju en liten indikator. Synd att det inte kom nån i närheten så hon fick nån att jobba mot, men är man överlägsen så är man, inte mycket att göra åt. Tror iofs att samtliga av dom andra hästarna i loppet hade dålig dag, för det gick bara runt 21... (alltså 1 min 21 sek/km) Men Madde var superfin och det var kul!

Var på gårdsauktion i Garda idag, det var varmt och soligt och mycket folk. Fyndade litegrann och inte en enda sak till hästskrällena eller stallet! Måste vara rekord.

Har dessutom fått upp fodertavlorna i stallet idag. Både Peter och jag vet förvisso i huvudet vad alla tre skall ha, men jag tycker det är lite snyggt oxå :-) Och sen vet man ju aldrig när nån annan ska fodra...

Inga kommentarer: