lördag 13 juni 2009

Döda kaninungar och hemtrevnad

Satt inne i soffan och läste efter att ha klippt gräset vilket för övrigt är astrist. Ytterdörren är öppen eftersom det var ganska varmt och skönt. Hör mystiska ljud ute i köket. Jaja, det är väl katten. Hör fler mystiska ljud. Går ut och kollar. Ser katten sitta på köksgolvet med äckligt nöjd min. Går ett steg till och ser... små ludna ben och blod. Jag sticker.
Ut genom framdörren (så jag inte behövde gå förbi liket) utan skor och skriker åt Peter som går och röjer bort gräs under elstaketet. "Katten.... I köket!" Peter känner mig rätt bra så han fattar att det är nåt problem. Jag sätter mig på framtrappan och vägrar gå in. Efter en stund kommer Peter ut och säger: "Det var en kaninunge" Som jag tyvärr misstänkt. Sen ber jag mitt stora pundhuvud att få se den, så han håller fram den. Den var JÄTTESÖT såklart (är inte alla kaninungar det?) så jag började gråta. Medans Peter gräver ner döingen så torkar jag bort blodet på köksgolvet med katten missnöjt sittande bredvid. Jag grälar lite på honom och säger att man BARA får fånga råttor och möss, INTE kaninungar och ekorrar och helst inte ens fåglar. Han får ju för fan mat av oss! Och att man OAVSETT vad man fångar inte på några som helst villkor får ta in kadavret i huset. Till svar får jag bara bläng och så går han och lägger sig under bordet i ren protest. Jävla katt.

Saffes ben är iallafall jättefint! Inga gallor och inget svullet och allt är toppen, halleluja. Riktar in oss på tävling i september, hinner kanske med två, eller om jag har extremflyt, tre tävlingar i år. Josse kunde inte rida honom i Wisbyritten och jag får inte, (eftersom jag är tävlingsledare) så den får han hoppa över. Annars kunde en 25 km ha varit lagom där kanske. Men men, det är som det är.

I övrigt allt som vanligt. Ingen fölunge.

En fråga bara. Hemtrevnad. Vad är det för skitväxt? Min förra dog (och de 14 jag haft innan dess oxå) så jag köpte en ny förra veckan. Tänkte att den här gången skall jag anstränga mig ordentligt för jag tycker dom är mysiga och vill gärna ha en sån för jag tänker på farmor då för hon brukade ha en sån i en vit kruka med ett ansikte på och då var hemtrevnaden lixom hår. Oj, det blev en lång mening. Iallafall. Jag har ansträngt mig. "Håll jorden jämnt fuktig. Ljus placering, ej direkt sol. Vill inte stå i restvatten" Varför dör blomhelvetet?

.

Inga kommentarer: