tisdag 29 juli 2008

Hoppträning och fölston

Dags för hoppträning för Erling ikväll. Måste börja med att säga att jag gillar verkligen Erling! Han är lugn och trygg och får mig att göra saker som jag egentligen inte vågar och det går jättebra. :-) Just precis en sån hopptränare som jag behöver. Fega jag hoppade 80 cm även idag. Vardagsmat, typ.

Vi hoppade bana idag oxå, men började med lite olika linjer och tränade vägar och takt. Saffe börjar bli kaxig och tycker att han är bäst på hoppning så i början när det är lågt så bara tramsar han och det känns som att han har fjorton ben och två huvuden, ungefär. Lite svårt blir det att styra och han "genar" hej vilt. Då vil jag ta tag i honom och lixom styra upp saker och ting, men Erling sa tvärtom: "Rid på med lite mer tryck" Eh, ok. Och tänka sig, det blev mycket bättre. Sabla att dom där tränarna alltid ska ha rätt! Och så när Erling hade frågat alla om dom ville att han skulle höja och dom sa nej så frågade han inte mig utan höjde bara och sa varsågod Helena. Åh, tack för den. Antingen så tycker han att Saffe och jag är så sagolikt bra att det är självklart att vi skall hoppa högt (ni minns: 80 cm) eller oxå så vet han att jag säger nej om han frågar om jag vill att han ska höja och då tycker han att jag är mesig och så höjer han bara för att slippa diskussion. Jag tror på alt. nr. ett. (Vi är sagolika, alltså)

När det blev högt (80 cm) och jag red med lite mer tryck så hoppade Saffe som om han aldrig gjort annat. Oj, vad han skärper sig när det blir lite större! Häftigt faktiskt, och jag känner mig inte rädd att han skall stanna, han känns jättesäker och trygg, även om det blir lite fel ibland. När han rev ett hinder så hoppade han upp sig otroligt till nästa gång och det är ju kul att han lär sig så fort. Åh, vad Saffe är bra! (Och jag oxå, iofs)

Nu står han i stallet och är linimentad, masserad och lindad och mumsar hö. (När man ser honom på håll ser han förresten inte tjock ut. Önskar att det var likadant med mig själv)

Dom var nöjda när dom fick komma in ikväll. Igår kastade jag ju ut dem igen för att "småtjejerna", alltså fölstona (Ja, det blev två) skulle få stå inne första natten. Just nu har vi nämligen en häst mer än vi har boxar. Men problem är till för att lösas. Det bästa hade ju varit om nån annan löste dem men vafan, bit ihop. Vi har ju inget annat att göra så klart att vi kan bygga lite. Peter började idag med att slå bort en vägg i stallet, oj vilken skillnad det blev! (Såklart, det var ju en vägg mindre...) Så Operation Stallombyggnad är påbörjad. Jag tänkte nog inte hjälpa till så mycket, mest bara tala om hur jag vill ha det. Till exempel vill jag öppna taket upp i nock men då garvade Peter bara och sa "visst". Känns som att han inte tog mig 100% på allvar... Undrar varför?

Peter kom hem vid strax innan 01.00 inatt med två halvnervösa ston. Dom fick gå in och sova inne eftersom det var mitt i natten, annars är det tänkt att dom två skall sova ute, dom är vana vid det. Dom var välartade och boxarna var fina när jag kom ut i morse så dom är klart godkända!
Stackars Peter var såklart jättetrött, kört bil och åkt båt hela dagen, men han verkade haft lite kul däremellan, han blev rundvisad på Stuteri Hornline i Västervik och där var tydligen hur fint som helst.

Töserna iallafall. Omega Hebre 11 år och Parodie Royal 5 år. Ni kan ju kolla upp dem på atg.se om ni vill, klicka på "sök sportinfo" och så skriver ni i namnen och vips! så får ni veta både det ena och det andra om våra två nya pållar. Omega är ganska liten (men tjock) och mörk. Hon har förmodligen bräckt (= skadat sig på travspråk) när hon var yngre och är lite tjock i ett bakben, men vi har sett henne både skritta och trava och hon är inte halt. Kanske att man måste hjälpa henne när hon blir ännu tyngre sen, och linda och lite så, men det får man ju se då.
Parodie är ganska stor och kraftig (och tjock), och ljusare brun. Hon har aldrig startat så vi vet inte hur mycket hanterad hon är, om hon var oduglig som travare eller helt enkelt aldrig inkörd. Den som lever får se. Dom skall ju vara fölmärrar men det är ju mysigt för dem att komma ut och gå ibland oxå.
Båda skall förhoppningsvis vara dräktiga med San Pellegrino (kolla på atg.se, ni vet hur man gör) så om vi har tur blir det två fölisar i vår :-) Som sen ska säljas :-( Den dagen den sorgen.
Jag skall ge töserna (Deras samlingsnamn är "töserna" eller "småtjejerna") ett par dagar för att acklimatisera sig, sen skall dom bada och friseras. Dom är fina i hovar och välvårdade på så sätt, men inte liksom... rena... Så det får jag ta på mig. När dom andra tre är så blanka och (hyfsat) välryktade så får vi ju ta och putsa upp dom här tjockisarna lite oxå.

Ojoj vad jag har skrivit idag. Det är ju kul för er fyra som brukar läsa :-) Pappa och mamma var med och tog kort samt filmade på hoppningen ikväll, jag skall lägga in bilder så fort jag har fått dem, både på hoppning och så på töserna såklart.

Nu är det borsta tänderna och sen... hmm... sova kanske?

Oj, glömde säga att Nalle har varit ute på en tur oxå. Han tyckte oxå att kossorna var läskiga. Undrar om Saffe har haft dåligt inflytande?


p.s. Dagens boktips: Ett tal till min systers bröllop av Linda Skugge. Jag garvade så jag trodde jag skulle dö. Nu skall jag DEFINITIVT inte ha barn d.s.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul med nya hästarna! Måste få komma förbi och klämma nån dag! =)