tisdag 1 juli 2008

Hoppträning & löpträning




Ojoj så seriöst det lät, "löpträning" :-) Men det är sant faktiskt, jag var ute och sprang idag! Har väl inte sprungit frivilligt sen jag var 12 år (inte då heller förresten), men idag var det dags! Igår var det nämligen ett träningsschema i Aftonbladet, "Från soffpotatis till joggare på 2 veckor" eller nåt sånt, så jag bestämde mig för att prova. Promenad varannan dag och jogging varannan. Jag var superdöd efter turen, men jag gjorde det!

Sen var det ju då dags för hoppträning. Ryktade Saffe i en evighet, tog på mig bästa ridstassen och så iväg. Vi var sex stycken som skulle rida samtidigt, men banan var stor så det var inga större problem. (Men visst, jag lyckades ändå vara ivägen ibland när Saffe inte var styrtam...)
Började med att trava över bommar och koncentrera oss på att rida bra vägar, sen började vi hoppa lite. Tränade just vägar. Saffe var duktig, sprang bara bredvid två gånger och då får jag nog ta på mig iallafall den ena gången... Hoppade väldigt lågt (passade mig väldigt bra) men oxå lite högre, ca 70 cm vilket är ganska högt för mig :-) Hoppade lite S-linjer och Saffe hade ganska mkt tics så det var lite svårt att styra ibland, men jag fick beröm för att jag höll mig till min "plan" även fast han fladdrade med huvudet och tappade takten och så. Erling (tränaren alltså) menade att det blir bättre efter hand och att det flugorna som irriterade Saffe och att det inte var nån olydnad (jag är tveksam till det resonemanget iofs...)
I övrigt var Saffe lite seg men det blev oxå bättre efter en stund. han hoppade BRA och jag är nöjd, det var kul! Som läxa fick vi att träna tempoväxlingar... Och att hoppa lite nästan varje gång vi red, nåt språng bara. Kan vi väl göra :-)

Blev erbjudna att vara med på hoppläger nästa helg, är faktiskt lite sugen... Får tala med Ingela om det här! Hon måste nämligen oxå med isåfall, så vi kunde vara en egen grupp för oss som är lite... fega, helt enkelt. (Lika bra att erkänna)

Men men, nu är det dusch och säng som gäller. Sov gott alla!

Inga kommentarer: